روباه پیر در چنگ گرگ های تنها

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 23121

بار دیگر انگلیس هدف تروریستی دیگری اما این بار در شهر منچستر در شمال غربی این کشور قرار گرفت. دوشنبه شب گذشته در انفجاری تروریستی که ظاهراً انتحاری بود، در سالن «منچستر آرنا» که در آن کنسرت «آریانا گرند» خواننده امریکایی اجرا می‌شد، ۲۲ نفر کشته و ۵۹ زخمی شدند. ترزا می‌ نخست وزیر انگلیس بامداد سه شنبه اقدام عاملان انفجار در جریان برگزاری کنسرت در منچستر را محکوم کرد و آن را یک حمله تروریستی هولناک خواند.

به نظر می‌رسد باردیگرانگلیس که خود همواره از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی چون النصره بوده، هدف حمله تروریستی دیگری قرار گرفته است. به رغم تشدید تدابیر امنیتی در این کشور به‌ویژه پس از حمله تروریستی مارچ ۲۰۱۷  در لندن، بار دیگر شاهد اقدام تروریستی دیگری هستیم که با توجه به ابعاد و تلفات انسانی آن مسلماً شوک بزرگی را به مردم انگلیس آن هم در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در هشتم  جون وارد کرده است. حادثه تروریستی منچستر را باید از ابعاد مختلفی نگریست.

نخست اینکه انگلیس اکنون در آستانه آغاز مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گرفته است و مسلماً یکی از تبعات این خروج، تأثیرات منفی آن بر وضعیت امنیتی انگلیس خواهد بود. اکنون مشخص شده که خروج انگلیس ازاتحادیه اروپا می‌تواند پیامدهایی جدی برای امنیت این کشور نیز به همراه داشته باشد. در واقع برگزیت به طور اجتناب ناپذیری موجب کاهش همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین نهادهای امنیتی این کشور و اتحادیه اروپا شده و این مسئله تأثیر خود را بر ضریب امنیتی انگلیس خواهد گذاشت.

عدم دسترسی به پایگاه داده‌های اتحادیه اروپا مانند «سیستم اطلاعات شنگن» و «یوروپل» می‌تواند موجب تضعیف امنیت عمومی شود و در توانایی دولت انگلیس در حفظ امنیت ملی خلل به وجود آورد. در واقع از هم اکنون تبعات این مسئله آشکار شده است. مسلماً برای مردم انگلیس که تصور می‌کردند برگزیت برای آنها افزایش رفاه و امنیت را به ارمغان خواهد آورد، افزایش حملات تروریستی که بخشی از آن ناشی از کاهش اطلاعات مربوط به عاملان و طرح‌های تروریستی است خبر خوبی نخواهد بود. از سوی دیگر، حادثه تروریستی منچستر بار دیگر ضعف دستگاه‌های امنیتی انگلیس اعم از پولیس و سازمان‌های اطلاعاتی برای رد‌گیری مظنونان تروریستی وکشف و خنثی کردن اقدامات آنها را نشان داد. اما جنبه دیگر حادثه تروریستی منچستر را باید در بازگشت اجتناب ناپذیر پیامدهای سیاست دوگانه غرب از جمله انگلیس در قبال پدیده تروریسم به خود آنها دانست.

در واقع غربی‌ها از جمله انگلیسی‌ها در چند سال گذشته با حمایت همه جانبه از گروه‌های تروریستی درسوریه از جمله داعش، خود زمینه تقویت و گسترش فعالیت‌های آنها را فراهم کردند. اکنون با بازگشت عناصر وابسته به داعش در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس که بیشتر از اتباع همان کشورها هستند، آنها مبادرت به حملات تروریستی، بیشتر به صورت انتحاری می‌کنند. این پدیده یعنی حملات تروریستی انفرادی در قالب پدیده موسوم به «گرگ‌های تنها» اکنون در اروپا از جمله انگلیس در حال گسترش است.

این عوامل تروریستی خود درباره زمان و نحوه حملات تروریستی تصمیم‌گیری می‌کنند و پس از انجام شدن آن، داعش مسئولیت حمله را بر عهده می‌گیرد.

بدین ترتیب با افزایش بازگشت اتباع اروپایی که به داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند اکنون نه فقط مقامات امنیتی انگلیس بلکه دیگر مقامات اروپایی نیز از جدی‌تر شدن تهدیدات داعشی‌ها سخن می‌گویند و این به معنای کاهش سطح امنیت در کشورهای اروپایی از جمله در انگلیس است.

اما حمله تروریستی منچستر از منظری دیگر یعنی تأثیر آن بر روندهای سیاسی در انگلیس به‌ویژه انتخابات زودهنگام پارلمانی نیز قابل توجه است.

ترزا می‌ با تصور افزایش حمایت از حزب محافظه کار، اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کرده است. با این حال طبق نظر سنجی‌ها، شاهد کاهش فاصله بین حزب محافظه کار و رقیب آن یعنی حزب کارگر پس از انتشار برنامه سیاسی آنها بوده ایم.

در عین حال وقوع حمله تروریستی منچستر نه فقط باعث افزایش نارضایتی از عملکرد امنیتی دولت محافظه‌کار در بین مردم انگلیس خواهد شد، بلکه به طور اجتناب‌ناپذیری بر محبوبیت حزب محافظه کار تأثیر منفی خواهد نهاد. پیامد آن افزایش امیدواری حزب کارگر برای افزایش آرای این حزب در انتخابات پیش رو و تضعیف موقعیت ترزا می ‌نخست وزیر محافظه‌کار انگلیس خواهد بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟