رهبر حزب الله لبنان تهدید کرد که تاسیسات نفتی اسرائیل را هدف قرار می دهد

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 37201

بعد از اختلاف بوجود آمده بین لبنان و اسرائیل، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان تهدید کردکه تاسیسات نفتی و گازی اسرائیل در مرز مشترک نابود خواهد شد. اسرائیل می‌گوید که لبنان به طورغیرقانویی در صدد استخراج یک میدان گازی در مرزهای مشترک است.

حسن نصرالله‌، رهبر حزب‌الله  لبنان روز گذشته (جمعه) در یک سخنرانی از مقامات لبنان خواست تا در برابر سیاست‌های آمریکا در زمینه تعیین مرز مشترک دو کشور قاطعانه عمل کنند.  او گفت: «اگر شورای عالی دفاع لبنان مصوب کند که تاسیسات نفتی اسرائیلی غیرقانونی و ممنوع است من به شما وعده می دهم که در چند ساعت این تاسیسات از کار خواهد افتاد.»

نصرالله آمریکا را میانجی صادقی برای حل اختلاف مرزی ندانست و گفت: «آمریکا حامی اسرائیل است.»

نصرالله خطاب به مقامات لبنان گفته است: «مقاومت در جنگ بر سر گاز و نفت، یگانه حربه موثری است که لبنان در اختیار دارد.»

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر چند ساعته‌ای که روز پنجشنبه به لبنان داشت، از دولت این کشور خواسته بود با پیشنهاد آمریکا برای حل مناقشه مرزهای آبی با کشور اسرائیل موافقت کند. پیشنهادی که از سوی دولت لبنان رد شد. اطلاعات بیشتری درباره این پیشنهاد هنوز منتشر نشده است.

مناقشه مرزی دو کشور مربوط به بخشی از آب‌های دریای لوانتین می‌شود. پس از کشف ذخایر گاز در آب‌های این منطقه مناقشات مرزی دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

دولت لبنان در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ عملیات حفاری در آب‌های دریای لوانتین را آغاز کرد. دولت لبنان اجازه حفاری از دو حوزه گاز طبیعی واقع در منطقه انحصاری اقتصادی لبنان را به سه شرکت خارجی یعنی به شرکت فرانسوی “توتال”، شرکت ایتالیایی “انی” و شرکت روسی “نواتک” واگذار کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟