رهبران گروه ۷ بر حمایت نظامی و مالی از اوکراین تا هر زمان که نیاز باشد تاکید کردند

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131464

رهبران گروه هفت بار دیگر تعهد خودشان را به اوکراین ابراز کرده و قول ادامه حمایت “مالی، انسانی، نظامی و دیپلماتیک تا هر زمان که لازم باشد”، داند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، پس از گفت‌وگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از طریق ارتباط ویدیویی، این رهبران قصد خود برای ضربه زدن به مسکو با تحریم‌های بیشتر و اتخاذ تدابیر دیگری از جمله افزایش تعرفه‌ها و تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه را اعلام کردند.

در بیانیه مشترکی که دوشنبه در دومین روز نشست گروه ۷ در آلمان منتشر شد، آمده است: ما مجدداً بر تقاضای خود تأکید داریم که روسیه باید به این جنگ انتخابی‌اش پایان داده و فوراً بدون قید و شرط تمام خصومت‌ها را متوقف کرده و نیروها و تجهیزات نظامی خود را از کل خاک اوکراین و از داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی آن خارج کند.

این اولین گردهمایی حضوری هفت اقتصاد برتر جهان از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در ۲۴ فوریه به شمار می‌رود و اصلی‌ترین دستورکار بررسی بحران‌های غذایی و انرژی نشات‌گرفته از جنگ است. این نشست سه روزه از ۲۶ تا ۲۸ ژوئن است.

این رهبران متعهد شدند “به اوکراین در دفاع از خود کمک کنند” و گفتند که همکاری اطلاعاتی، اشتراک‌گذاری اطلاعاتی، امنیت دریایی و سایر زمینه‌ها را گسترش خواهند داد. بر اساس گزارش‌ها، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم قرار است از خرید یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا برای کی‌یف خبر دهد.

در بیانیه سران جی۷ آمده است: ما به حمایت از اوکراین در دفاع از شبکه‌هایش در برابر حوادث سایبری ادامه خواهیم داد و همکاری‌های خود را در زمینه‌های امنیت انرژی، ایمنی و امنیت مواد و تأسیسات هسته‌ای، مسائل زیست‌محیطی و استفاده از آب گسترش خواهیم داد. جی۷ تحریم‌های هدفمند را گسترش خواهد داد تا دسترسی روسیه به داده‌های صنعتی، خدمات و فناوری‌های کلیدی تولید شده به دست اقتصادهای غربی، به ویژه آن‌هایی که از پایگاه صنعتی تسلیحاتی و بخش فناوری روسیه حمایت می‌کنند، بیشتر کند.

در مورد بحران جهانی غذا که به علت جنگ به راه افتاده است، گروه ۷ روسیه را تحت فشار قرار داد تا “بدون قید و شرط، ضمن توقف حملاتش به زیرساخت‌های کشاورزی و حمل و نقل، امکان عبور آزاد کشتی‌های حامل محموله‌های کشاورزی از بنادر اوکراین در دریای سیاه را فراهم کند.”

کمک و بازسازی

براساس این بیانیه، جی۷ تاکنون بیش از ۲.۸ میلیارد دلار کمک بشردوستانه در سال ۲۰۲۲ یا ارائه کرده یا به ارائه آن متعهد شده است. این مقام‌ها گفتند که “به ارائه حمایت‌های بشردوستانه قابل توجه و مداوم به کسانی که از جنگ روسیه آسیب دیده‌اند، ادامه خواهند داد.”

در بحث تلاش‌های بازسازی در اوکراین جنگ‌زده، آنها از “ابتکار ریاستی جی۷ برای تشکیل کنفرانس بین‌المللی با حضور کارشناسان عالی‌رتبه با اوکراین، برای پیشرفت در طرح جامع بازسازی استقبال کردند.” در این بیانیه آمده است: ما آماده حمایت از یک طرح بین‌المللی بازسازی هستیم که به دست اوکراین با هماهنگی نزدیک با شرکای دوجانبه و چندجانبه تهیه و اجرا شده باشد.

رهبران مذکور گروه هفت تاکید کردند که قدرت‌های اقتصادی پیشرو جهان “هزینه‌های سنگینی را بر روسیه و کسانی که در تجاوزات آن شریک هستند، تحمیل خواهند کرد.” با این حال، آنها همچنین تلاش‌ها برای “کمک به اقتصاد جهانی و اقداماتی برای کمک به کاهش اثرات جانبی، به‌ ویژه مربوط به نیازهای بشردوستانه و سایر نیازهای اساسی و جمعیت‌های آسیب‌پذیر” را در اولویت قرار خواهند داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟