رنگ سال ۹۹ چیست و چگونه انتخاب شد؟

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79729

سنت رنگ سال، قانونی است نانوشته اما محبوب، رسمی که تمام مردم در هرجای این جهان پهناور آن را دوست دارند و از آن استقبال می کنند و رنگ های زندگی شان را گاه آگاهانه انتخاب و دنیای شان را تحت الشعاع این رنگ قرار می دهند. سال ۹۹ هم از قانون رنگ سال مثتثنی نیست. به همین علت ما هم به دنبال رنگ سال ۹۹ رفتیم و به بررسی و دادن ایده هایی زیبا در سال ۹۹ و با رنگ سال ۹۹ پرداخته ایم.

قبل از پرداختن به موضوع اصلی که رنگ سال ۹۹ می باشد لازم است که کمی در مورد چرایی و چگونگی انتخاب رنگ سال و اینکه اصلا هدف از انتخاب رنگ سال چیست و توسط چه کسانی انتخاب می شود صحبت کنیم.

«رنگ سال» از کجا آمده است؟!

هر ساله با فرا رسیدن سال نو میلادی رنگ سال هم معرفی می شود و رنگی به دنیا معرفی می شود و با معرفی رنگ سال جدید ویترین مغازه ها بر اساس همان رنگ طراحی و دیزاین می شود و افراد به دنبال خرید لباس یا اکسسوری هایی با همان رنگ خواهند رفت. حتی فروشگاه های عرضه لوام منزل و مبلمان و دکوری جات و سایر اکسسوری های موردنیاز در منازل نیز به همین رنگ در می آیند؟

اما تا به حال در مورد فلسفه رنگ سال و هدف از انتخاب رنگ سال فکر کرده اید؟ می دانید برای اولین بار چه کسانی و چرا هر سال را به یک رنگ در آورند؟! ما به شما پاسخ می دهیم: (رنگ سال ۹۹)

از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد موسسه رنگ پنتون که در شهر کارلستات نیوجرسی آمریکا قرار دارد شروع کرد به اعلام رنگ سال و بطور غیر رسمی این کار را انجام داد

ولی با توجه به برند سازی قوی و فعالیت های گسترده و مستمری که در این زمینه انجام دادند توانستند این طرح را جهانی سازند و بسیاری از بزرگان دنیای مد و فشن نیز از این طرح تبعیت کردند چون دریافتند که عموم مردم تمایل زیادی به استفاده از رنگ خاصی برای سال دارند.

هم اکنون نیز موسسه رنگ پنتون که دارنده معروف ترین نمودار رنگ در دنیا می باشد هر سال در ماه دسامبر در طی برگزاری یک همایش رنگ سال را انتخاب و به دنیا معرفی می کند و این رنگ به سرعت در میان شرکت ها و برندهای مطرح مد و لباس و… قرار گرفته و محصولات زیادی در این رِنج رنگی به بازار عرضه می شود.

مطلب قابل توجه این است که رنگ سال انتخاب شده توسط شرکت پنتون از طریق نظرسنجی های مردمی و از بین رنگ های پیشنهادی این موسسه انجام می گیرد.

رنگ سال ۹۹ چیست؟!

همانطور که حتما می دانید رنگ سال ۲۰۱۹ رنگ مرجانی بود که رنگی بسیار شاد و زندگی بخش بود و در واقع این رنگ با الهام از زندگی بخشی مرجان ها در اکوسیستم دریایی طراحی شد. رنگ سال در ۲۰۲۰ یا در واقع همان رنگ سال ۹۹ هم طبق انتخاب موسسه پنتون به احتمال زیاد رنگ مرجانی سفید است.

رنگ سال ۹۹

از آنجایی که در ایران هیچ نهادی وجود ندارد که رنگ سال را انتخاب کند و سال نوی میلادی و سال نوی شمسی هم همزمان نیستند، از این رو هر ساله و با معرفی رنگ سال میلادی، این رنگ به عنوان رنگ سال شمسی نیز در نظر گرفته می شود.

و طبق همین مبنا به احتمال زیاد رنگ سال ۹۹ مرجانی سفید است.

ولی علت انتخاب رنگ مرجانی سفید برای سال ۲۰۲۰ یا همان ۱۳۹۹ خودمان چیست؟

گفته می شود شرکت Jack + Huei با الهام گرفتن از رنگ سال ۹۸ یا ۲۰۱۹ میلادی که مرجانی زنده بود، پیشنهاد داد که رنگ سال برای ۲۰۲۰ میلادی رنگ مرجانی سفید باشد ( Bleached Coral ) تا به این وسیله بتوانند توجه بشر را به خطر و بحرانی که در محدوده سد بزرگ مرجانی است جلب کنند.

در ایمیلی، هویی یین وونگ(Huei yin wong) و جک ریلتون وودکاک(Jack Railtone-Woodcock) انتخاب رنگ سال ۲۰۱۹ را «کورکورانه و وظیفه نشناسی محض» دانسته و بیان داشتند که «برندی به تاثیرگذاری پنتون باید در برابر مسائلی که جامعه ی بشری با آن روبرو است موضع محکمی داشته باشد. مسائلی چون تغییر آب و هوا، و به نحوی صدای مردم برای صحبت کردن با بزرگان صنایع باشد.»

با توجه به این فرض که انتخاب رنگ سال توسط شرکت پنتون بر روی انتخاب رنگ افراد در همه ابعاد زندگی اثر می گذارد، پس این مطلب تنها سلیقه ی افراد را نشان نمیدهد، آن ها معتقدند که اگر این رنگ هم مثل رنگ مرجانی زنده فراگیر شود، باعث می شود که تلاش های بیشتری برای محیط زندگی مرجان ها و دیگر زمینه ها انجام بگیرد.

آنها می گویند که:

«تصور کنید اگر این جامعه ی مبتکر در این مقیاس بزرگ رنگ مرجانی سفید را از اعماق اقیانوس ها به لباس هایی که می پوشیم، محصولاتی که می خریم و رسانه ای که تماشایش می کنیم بیاورد. تصور کنید که رنگ سال پنتون به همان اندازه ی تغییر آب و هوا فراگیر و تاثیر گذار باشد.»

هنگامی که رنگ مرجانی زنده به عنوان رنگ سال ۲۰۱۹ انتخاب شد برای جلب توجه مردم به حیات دریایی و بخصوص مرجان های دریایی بود. تا به این وسیله مردم متوجه خطراتی که این موجودات را تهدید می کند باشند.

جالبت است بدانید که ۴۵ درصد از مرجان های دیواره بزرگ مرجانی که در شرق استرالیا و در اقیانوس آرام قرار دارد در طول سه سال اخیر از بین رفته است و این دلیلی شد که رنگ مرجانی سفید به عنوان رنگ سال ۲۰۲۰ یا رنگ سال ۹۹ انتخاب شود تا به نوعی ایجاد توجه ویژه در این زمینه شود تا بیش از این شاهد نابودی این موجودات دریایی نباشیم.

علت نامگذاری این سال به این رنگ با عنوان «مرجانی سفید یا Bleached Coral» این است که مرجان‌های دریایی پس از مرگ تغییر رنگ داده و رنگ‌شان سفید می‌شود.

و این شرکت معتقد است که اگر موسسه پانتون رنگ مرجانی سفید را به عنوان رنگ سال انتخاب کند، می‌تواند توجهات بیشتری را به نسبت زندگی دریایی و خطرات پیرامون آن جلب کند.

در مطالب بعدی ایده هایی برای به کار بردن رنگ سال ۹۹ در لباس و حتی آرایش مو و منزل خواهیم داد.