رشد میزان زاد و ولد در چین بعد از لغو قانون تک فرزندی

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 17284

بعد از لغو قانون تک فرزندی در چین و اجرای سیاست دو فرزندی نرخ زاد و ولد در این کشور به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۰ میلادی رسیده است، در سال گذشته میلادی یک میلیون و 300 هزار طفل بیشتر از سال 2015 در چین به دنیا امده که در مقایسه با سال قبل از آن 7.9 درصد افزایش داشته است.

دولت چین به تازگی در آماری رسمی اعلام کرد که به دنبال لغو قانون تک فرزندی، نرخ زاد و ولد در این کشور رشد داشته است و در سال ۲۰۱۶ حدود یک میلیون و 300 هزار نوزاد بیشتر از سال قبل از آن (2015) به دنیا آمده اند.

هدف از قانون تک فرزندی که سال گذشته پس از 35 سال در این کشور لغو شد؛ علاوه بر احیای نیروی کار، جلوگیری از پیر شدن جامعه چین بود. سیاستی که دولتمردان چینی می گویند اجرای آن موفقیت آمیز بوده و باعث افزایش نرخ زاد و ولد در کشور شده است.

با این حال تازه ترین آماری که به طور رسمی دولت چین منتشر کرده است نشان می دهد که نرخ زاد و ولد پس از اجرای سیاست دو فرزندی در این کشور به بالاترین میزان آن از سال ۲۰۰۰ میلادی رسیده است.

ارقام بیانگر آن است که در سال ۲۰۱۶ میلادی، یک میلیون و 300 هزار نوزاد در کشور چین به دنیا آمده است که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن 7.9 درصد افزایش نشان می دهد.

این آمار البته از آنچه که دولت چین برنامه ریزی کرده بود کمتر است اما مقام های دولتی برآورد می کنند که تا سال 2020 سالانه 17 تا 20 میلیون نوزاد در سراسر این کشور به دنیا بیایند.

همین رقم بیانگر آن است که سیاست دو فرزندی در چین به تدریج در حال نشان دادن کارآیی خود بوده و دولت با تشویق مردم به داشتن فرزند بیشتر می کوشد هم از سالمند شدن جمعیت جلوگیری کند و هم در آینده اجازه ندهد کشور با کمبود نیروی کار روبرو شود.

انتظار می رود در سال های آینده برای اینکه مردم همچنان به اجرای سیاست دو فرزندی تشویق شوند نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر در بخش های صحت و کارهای مربوط به این سیاست به کار گماشته شوند.

دولت چین از سال ۲۰۱۳ میلادی سیاست تک فرزندی را بتدریج مهار کرد و پس از سه دهه به این برنامه پایان داد و با توجه به پیر شدن جمعیت و کم شدن نیروی کار از خانواده ها خواست تا به دنبال فرزند دوم باشند و جریمه هایی که پیشتر با داشتن فرزند دوم متوجه آنها می شد، لغو گردید.

در سال ۲۰۱۴ میلادی به خانواده هایی که فقط یک فرزند داشتند اعلام شد می توانند فرزند دوم داشته باشند و در سال ۲۰۱۶ میلادی نهایتا این امر برای همه خانوارها اجرایی شد و همه چینی ها می توانند صاحب دو فرزند باشند.

کمیسیون مذکور پیش بینی کرده است که با اجرای این سیاست تا سال ۲۰۵۰ میلادی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر به نیروی کار کشور اضافه شده و نرخ پیر شدن جمعیت تا 2 درصد کاهش یابد.

البته در سال ۲۰۱۵ میلادی همین کمیسیون نظرخواهی انجام داد که بر اساس آن ۷۵ درصد خانوارها اعلام کردند به دلایل مشکلات اقتصادی علاقه ای به داشتن فرزند دوم ندارند.

دولت چین با تصویب قانونی در سال ۱۹۸۲ داشتن بیش از یک فرزند را برای خانواده ها ممنوع کرده بود و همین اقدام سبب پیر شدن جمعیت این کشور شده است.

بر اساس بررسی ها، چنانچه اجرای قانون تک فرزندی تداوم می یافت، بیش از ۳۰ درصد جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰ دارای بیش از ۶۰ سال سن می شد.

چین با دارا بودن حدود یک میلیارد و 400 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور جهان است.

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که از ابتدای اعمال سیاست تک فرزندی در این کشور تا از زمان برچیده شدن آن در سال گذشته از تولد حدود 400 میلیون نوزاد جلوگیری شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟