رسانه ها اظهارات حکمتیار را تحریف کردند یا او به دنبال نفاق قومی است؟

  • انتشار: ۲۰ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 33135

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می گوید که رسانه های افغانستان، اظهارات او را در ارتباط با جنگ افغانستان تحریف کرده اند، اما سوال اینجاست که آیا رسانه ها گفته های حکمتیار را تحریف کرده اند و یا وی به دنبال نفاق قومی در افغانستان است.

سه روز پیش، آقای حکمتیار در اولین نشست سراسری حزب اسلامی در کابل، جنگ در افغانستان را جنگ میان دو قوم دانسته بود. او گفته بود: “جنگ میان دو قوم است. کندز نیز وضعیت مشابه دارد. همین‌گونه جنگ بغلان است. در تمام شمال و همه افغانستان، وضعیت اصلی جنگ همین است.”

اظهارات گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مورد قومی خواندن جنگ در افغانستان و قطبی کردن مردم به دو گروه قومی که در حال جنگ‌ هستند، تلاش سازمان‌یافته‌ی سیاسی برای بازگرداندن نفاق در افغانستان و خانه‌های مردم است.

بسیاری ها می گویند؛ جنگ افغانستان، جنگ ارزش‌هاست، جنگ زندگی و مرگ، جنگ خشونت و عشق. این جنگ جنگ قوم نیست. جنگ نفاق و همدلی است. جنگ قانون‌مداری و توحش است. قومی خواندن این جنگ، بازگشت به گذشته‌ی نفرت‌آمیز و حاکمیت نفرت است. مردم باید برای دستاوردهای سال‌های اخیر که تساهل و زندگی متنوع و باارزش‌تر است، همدلی و همبستگی داشته باشند. سیاستمداران و قدرت‌خواهانی که از نفرت مایه و سرمایه می‌اندوزند، نفاق را برمی‌گردانند و نفرت را تازه می‌کنند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، در واکنش به این اظهارات گفت که جنگ افغانستان جنگ قومی نیست بلکه “در یک طرف جهل، ظلمت، تاریکى و در جانب دیگر علم، نور و روشنایى است”.

گلبدین حکمت‌یار روز جمعه در نشست که با هوادارانش در کابل، بار دیگر رسانه‌ها را مورد اهانت قرار داد و شماری از رسانه ها را «خدمتکار بیرونی‎ها و نیز ابزاری برای سرکوب خودش» دانسته و می‎گوید که این رسانه‎ها، گفته های دو روز پیش وی را در بارۀ «قومی بودن جنگ» در افغانستان، تحریف کرده اند.

آقای حکمتیار خطاب به هوادارانش گفت: «این رسانه ها یا در دست دشمنان شما هستند و یاهم در دست رقیبان و حریفان شما و این را ببینید که گپ درست شما را هم تعبیر غلط می کنند و تحریف آشکار می کنند.»

وی پیش از این نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته بود در شمال افغانستان علیه پشتون‌ها “تصفیه قومی” جریان دارد و جنگ در آنجا شکل قومی به خود گرفته است

رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنین گفته بود که در نتیجه جنگ‌ها در ولایت‌های بغلان، بلخ، کندز، تخار و دیگر ولایات شمالی، “۴۰ هزار خانواده پشتون و گجر از مناطق‌شان مجبور به فرار شده‌اند”.

گفته های حکمتیار  در مورد قومی بودن جنگ در افغانستان واکنش های زیادی در پی داشت، برخی او را به دامن زدن به تفرقه افکنی و بی ثباتی در افغانستان متهم کردند.

آقای حکمتیار پس از توافق صلح با دولت افغانستان به کابل آمد و فعالیت سیاسی حزبش را سرعت بخشید.

گلبدین حکمتیار پس از امضای توافقنامه صلح از ادامه جنگ دست کشید. او حالا از عملکرد برخی مقام‌های دولتی انتقاد کرد که با استفاده از امکانات دولتی، به بهانه تروریسم، مخالفان شان را سرکوب می‌کنند. او از هوادارانش خواست جلو این افراد را بگیرند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟