رسانه آمریکایی: جنگ افغانستان از زمان بوش و اوباما، بسیار پیچیده تر شده است

  • انتشار: ۱۰ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 31339

یک رسانه آمریکایی نوشته است جنگ افغانستان پس از 16 سال همچنان ادامه دارد و همانطور که دیدارهای اخیر در شورای امنیت سازمان ملل نشان داد، جنگ افغانستان از زمان بوش و اوباما نیز بسیار پیچیده‌تر شده است.

به گزارش نیویورک رویو؛ افغانستان در حالی با مشکلات بسیاری از جمله فروپاشی اقتصادی، فساد، نارضایتی روزافزون مردم و بحران سیاسی داخلی روبرو است که ترامپ تمایلی به مصالحه در این کشور ندارد و افزایش نظامیان آمریکایی نیز قادر به حل این بحران نخواهد بود.

این رسانه نوشته است برای جرج بوش و باراک اوباما افغانستان جنگی مشروع بود، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا ظاهرا پیشتر تمایلی به حضور در آن نداشت و در آغاز ریاست جمهوری‌ خود نیز با اعزام نیروهای بیشتر به این کشور مخالفت کرده بود.

با این حال، ترامپ پس از نزدیک به هشت ماه و اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، در نهایت با فشار فرماندهان نظامی ارشد آمریکایی حاضر به اعزام حدود 3900 نظامی بیشتر به افغانستان شد در حالی که زمانی را نیز برای بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان تعیین نکرده است.

افغانستان اکنون با شماری از تهدیدها رو به افزایش مانند حملات تروریستی، پیشروی طالبان، سقوط اقتصادی، فساد، نارضایتی فزاینده مردم و بحران سیاسی داخلی روبرو است در حالی که برخی از جریان‌های داخلی نیز دولت اشرف غنی را تحت فشار قرار داده‌اند.

واشنگتن توجه زیادی به جدیت این تهدیدها ندارد. ترامپ در اعلام استراتژی‌ خود در افغانستان و همچنین در سازمان ملل درباره اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان سخنانی را مطرح کرد اما در این باره توضیحی نداد که این نیروها قرار است چه اقدام متفاوتی را برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته توسط طالبان انجام دهند.

ترامپ همچنین تاکید داشت که واشنگتن دیگر به دنبال دولت‌سازی در افغانستان نیست، اما به حمایت‌های اقتصادی و دیپلماتیک از دولت افغانستان نیز اشاره‌ای نکرد.

هند تنها دوست آمریکا در منطقه است اما اسلام‌آباد تصریح کرده نقش سیاسی و نظامی آن را در افغانستان تحمل نمی‌کند.

کشورهای همسایه افغانستان نیز ممکن است خواستار صلح در این کشور باشند ولی آن را به حفظ منافع خود در این کشور مشروط می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟