رد پای داعش در یک قدمی کابل

  • انتشار: ۹ دلو ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: مجتبی کوثری
  • شناسه مطلب: 2892
داعش

نیروهای امنیتی اخیرا در ولسوالی بگرام ولایت پروان ۱۳ تن از افراد وابسته به داعش را بازداشت کرده اند.

نخستین رد پای داعش در افغانستان بیشتر در بخش‌های غربی و جنوبی کشور دیده شده و پیش از این گزارش‌هایی پخش شد که افراد وابسته به داعش در ولایت فراه، اردوگاه آموزش‌های نظامی ایجاد کرده‌ و در ولایات هلمند، غزنی، پکتیکا و لوگر نیز سربازگیری کرده‌اند.

گفته می‌شود که افراد بازداشت‌شده در پروان پس از گرفتاری به کابل انتقال داده شده‌ و در عملیات گرفتاری این افراد، نظامیان پروان شامل نبوده و مسؤولیت رهبری این عملیات را نیروهای اعزامی از کابل بر عهده داشته‌اند.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی وزارت داخله می‌گوید:”معلومات استخباراتی و معلوماتی که بیشتر با نیروهای امنیتی افغانستان شریک ساخته شده نشان می‌دهد که این افراد تلاش داشتند که با نام‌های مختلف و با گروه‌های تازه‌ای که تروریستی هستند کار کنند و دست به حملات تروریستی بزنند. برای نیروهای امنیتی این مهم بود که برنامه‌های آنان را بدانند و بدانند که چرا این افراد در بگرام مخفی شده بودند.”

کارشناسان مسایل امنیتی اما به این دستگیری ها دو نگاه متفاوت دارند؛ نگاهی توأم با بیم و امید و خوف و رجا.

به باور آنان، دستگیری این افراد، آنهم در نتیجه یک عملیات ضد تروریستی سازمان دهی شده از مرکز نشان می دهد که نیروهای امنیتی کشور بیدار اند و به صورت کامل وضعیت امنیتی و تحرکات مخفیانه دشمنان و تروریست ها را ترصد می کنند و در آخرین گام قادر اند هرگونه حرکت هراس افکنانه از سوی هواداران داعش در افغانستان را در نطفه خفه نموده وعوامل آن را با قدرت بازداشت نمایند.

از سوی دیگر، این رویداد از نظر کارشناسان مسایل امنیتی، این نگرانی را هم به همراه دارد که خطر ظهور داعش در افغانستان، جدی است و این خطر به اندازه ای گسترش یافته که در یک قدمی کابل؛ پایتخت گروه های تروریستی هوادار داعش، فعالیت های خود را آغاز کرده و به سازمان دهی حمله های تروریستی می پردازند.

این، در برابر انکارهای قبلی برخی مقام های امنیتی، سبب تشدید نگرانی مردم و بدبینی آنها نسبت به آینده امنیتی کشور شان خواهد شد.

اما دست کم این اطمینان وجود دارد که نیروها و نهادهای امنیتی کشور، با بیداری و هوشیاری کامل عمل می کنند و همانگونه که در اظهارات سخنگوی وزارت امور داخله نیز آمده است، انتظار می رود که در نتیجه دستگیری این هسته ۱۳ نفری از تروریست های وفادار به داعش در نزدیکی کابل، طرح ها و برنامه های پیچیده و پنهانی تروریستی آنها در افغانستان و به ویژه مناطق اطراف کابل افشا شود و به این ترتیب، دولت بتواند با هسته های اصلی این گروه نوظهور، به صورت جدی مبارزه نماید.

از سوی دیگر، به باور ناظران مسایل امنیتی، با وجود انتشار خبرهای متعدد در زمینه ظهور و فعالیت های رسمی و گسترده نیروهای وفادار به داعش در مناطق مختلف کشور به ویژه حوزه ناآرام جنوب و بخش هایی از غرب کشور، هنوز هیچ گزارشی در خصوص اقدام عملیاتی این نیروها بر ضد نیروهای امنیتی یا نهادهای دولتی منتشر نشده است؛ هرچند پیشتر از قول مقام های محلی هلمند، نقل شده بود که آنها با طالبان محلی درگیر شده و دوطرف تلفات داده اند.

بنابراین، به عقیده کارشناسان، اقدام به دستگیری این افراد از سوی نیروهای امنیتی کشور در شمال کابل، نشان می دهد که دولت، در مبارزه با همه گروه های تروریستی، ابتکار عمل را در دست دارد و برخلاف تصوراتی که قبلا وجود داشت، در این خصوص، صرفا تماشاچی نیست.

به این ترتیب، این امیدواری وجود دارد که در آینده شاهد اقدامات مبتکرانه مشابه از سوی نیروهای امنیتی در دیگر نقاط کشور نیز باشیم؛ تا در همکاری نزدیک با مردم و منابع محلی، نطفه های هسته های اصلی نسخه افغانستانی داعش، آماج قرار گرفته و نابود شود؛ تا دست کم مانند آنچه در عراق روی داد، شاهد یک انفجار ناگهانی از درون و در نتیجه، قرار گرفتن در مورد دفاع و فرار نباشیم.

 

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟