رد فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: پارلمانتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13760

فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی با اکثریت آرا توسط اعضای پارلمان رد شد.

فرمان تفنینی  رئیس‌جمهور در مورد اطلاح نظام انتخاباتی و کمیسیون شکایات انتخاباتی با 27 کارت سبز و 126 کارت سرخ  توسط اعضای پارلمان با اکثریت آرا رد شد.

نمایندگان مخالف با این لایحه تصریح می‌کنند: پیش از اینکه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری  اعلام شود، تفاهمنامه‌ای بین اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله به امضا رسیده است که قبل از اعلام نتایج انتخابات با یکدیگر به توافق رسیده بودند.

این نمایندگان با ارائه اسنادی در مورد این توافق مدعی شدند که این مسئله نشان می‌دهد که رهبران حکومت وحدت ملی صلاحیت لازم برای اداره امور این کشور را ندارند.

در نهایت فرمان تقنینی، تشکیل و وظایف کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی  که به پارلمان ارائه شده بود با حضور 153 نفر از نمایندگان مردم  به رأی گذاشته شد که این فرمان تقنینی برای بار دوم رد شد.

پیش از این فرمان تقنینی رئیس‌جمهور  در مورد اصلاحات نظام انتخاباتی و کمیسیون‌های مرتبط با آن به علت اختلاف دیدگاه‌ها در پارلمان  به تعویق افتاده بود.

برخی اعضای پارلمان در مورد علت رد این لایحه می‎‌‌گویند که دولت در مدت زمان 30 روزه لایحه پیشنهادی خود را ارسال نکرده  است و پس از 48 روز در اختیار پارلمان قرار داده که این مسئله منجر به رد شدن آن شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟