رد ادعای برکناری مقامات امنیتی بدرخواست پاکستان

  • انتشار: ۲۳ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 9551

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، طلوع نیوز اعلام کرد: مقامات کشور در مورد انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر درخواست پاکستان برای برکناری برخی از مقامات امنیتی گفت: هیچ درخواست تازه‌ای در ارتباط با برکناری مقام‌های امنیتی کشور از جانب پاکستان دریافت نکرده است.

گزارش‌هایی منتشر شد که «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل پاکستان در سفر اخیر خود به کابل، پیشنهادهایی را به «اشرف غنی»رئیس جمهور افغانستان مبنی بر برکناری «رحمت الله نبیل» و برخی از مهره‌های کلیدی اداره امنیت ملی داده است.

همچنین یکی دیگر از پیشنهادات پاکستان به افغانستان این بود که «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان را وادار سازد تا علیه پاکستان صحبت نکند.

رئیس اداره امنیت ملی و رئیس جمهور سابق افغانستان از جمله منتقدین سیاست‌های پاکستان در مورد کشورشان هستند.

اما ریاست جمهوری افغانستان این گزارش‌ها را رد کرده است.

سرتاج عزیز در اظهارات اخیرش گفته بود که پس از حمله‌های اخیر در کابل، روابط دو کشور تیره شده است.

این در حالی است که روابط دو کشور همسایه با نخستین سفر رئیس جمهور افغانستان  به پاکستان در ماه نوامبر میلادی سال گذشته وارد مرحله تازه‌ای شده بود.

در این سفر پاکستان تعهد کرد که طالبان را وادار به انجام مذاکرات صلح خواهد کرد.

سپس «نواز شریف» نخست‌ وزیر پاکستان طی سفری در کابل در ماه می سال جاری گفت: دشمن افغانستان، دشمن پاکستان است.

علاوه‌برآن، ژنرال «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان در ارتباط با بازداشت پنج عضو کلیدی طالبان پاکستانی از سوی نیروهای افغانستان به کابل سفر کرد و برای نخستین بار مأموران «آی اس آی» اجازه یافتند که از این افراد، بازجویی کنند.

اما کم‌کاری اسلام آباد در رسیدگی به خواسته‌های دولت کابل باعث شد که رئیس جمهور افغانستان طی نامه‌ای از نخست وزیر پاکستان خواست تا تعهدات خود در قبال خواسته‌های افغانستان را عملی کند.

«ملا اختر محمد منصور» رهبر جدید طالبان از شهر «کویته» بر ضد حکومت افغانستان اعلام جهاد کرد که موجب پشتیبانی طالبان پاکستانی و نیز سرزنش شورای علمای افغانستان شد.

«محمد ناطقی» عضو هیئت مذاکره‌کننده با طالبان گفت: زمان از سرگیری گفت‌وگوهای صلح با طالبان مشخص نیست و نیاز به رایزنی بیشتر دارد و مهمتر از آن در صورت آغاز مذاکرات صلح این می‌باشد که  شرکت در این مذاکرات باید با بازنگری عمیق و همه جانبه همراه باشد.

از طرفی هم، حضور جنگجویان تازه نفس طالبان در میدان‌های نبرد افغانستان که تعداد آنها حدود ۶۰ هزار تن تخمین زده می‌شود و نیز تشدید جنگ در ولایاتی مانند هلمند، فاریاب، بدخشان، قندوز، ننگرهار و کنر بر تیرگی روابط میان دو کشور افزود.

نیروهای امنیتی افغانستان هم در پاسخ به این حملات طالبان، صدها جنگجوی این گروه را شامل فرماندهان و والی‌های نام نهاد آنان سرکوب کردند.

با وقوع حملات مرگبار در پایتخت افغانستان به ویژه حمله منطقه «شاه شهید» کابل، انتقادهای شدید مقامات افغانستان از جمله رئیس جمهور و ژنرال «دوستم» معاون وی را علیه آی اس آی به دنبال داشت. شدت این حمله در حدی بود که ریاست امنیت ملی افغانستان، بحث «انتقام گیری» از عاملان این رویدادها را هم مطرح ساخت.

«مختار پاچا»  کارشناس مسائل سیاسی پاکستان گفت: تنها راه‌حل این است که پاکستان سردسته‌های گروه‌های هراس‌افکنی که در پاکستان حضور دارند و ضد افغانستان فعالیت می‌کنند را  به دولت کابل تحویل دهند و افغانستان نیز کسانی که در این کشور بر ضد منافع پاکستان فعالیت می‌کنند را تسلیم دولت اسلام‌آباد کنند.

موارد دیگری هم وجود داشت تا تنش‌های سیاسی میان دو کشور را بیشتر ساختند.

پیشنهاد سرتاج عزیز برای برکناری «رحمت الله نبیل» رئیس امنیت ملی افغانستان یکی از این موارد بود که ریاست جمهوری افغانستان آن را بشدت رد کرده است.

در حالی که اسلام‌آباد ادعا دارد که امنیت ملی افغانستان و اطلاعات هند، در بخش‌هایی از پاکستان از جمله بلوچستان فعالیت‌هایی انجام می‌دهند، واشنگتن نیز اسلام آباد را به علت کم‌کاری در مبارزه با هراس‌افکنی تحت فشار قرار داده است.

به تازگی مقامات آمریکایی به پاکستان هشدار داده که در صورت عدم اتخاذ سیاستی مناسب در مبارزه علیه تروریست، این کشور کمک‌های مالی خود به ارتش پاکستان را قطع خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟