ردپای داعش در حادثه «سیدنی»

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 1909

ده‌ها نفر توسط گروهی از افراد که به نظر می‌رسد از گروه‌های تندرو باشند، در کافه‌ای در مرکز سیدنی در استرالیا، به گروگان گرفته شدند.

به گزارش العربیه به نقل از تلویزیون استرالیا و همچنین برپایه تصاویر منتشر شده، گروهی از گروگان‌ها در حالی دیده می‌شوند که روبروی پنجره‌ها ایستاده‌اند، دست‌هایشان را به شیشه‌های پنجره‌ها تکیه داده‌اند و پرچمی سیاه در دست دارند.

با توجه به نوشته‌های سفید رنگ بر روی پرچم به نظر می‌رسد متعلق به گروه تروریستی داعش باشد.

به علامت روی پیشانی مرد توجه کنید

به علامت روی پیشانی مرد توجه کنید

شمار گروگان‌ها هنوز مشخص نشده است. در حالی که تلویزیون استرالیا، شمار گروگان‌ها را ۲۰ نفر متشکل از کارکنان کافه و مشتری‌ها برآورد کرده است، برخی رسانه‌ها از وجود ۴۰ تا ۵۰ گروگاان سخن می‌گویند.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که گروگان‌ها مجبور به برافراشتن «پرچم سیاه رنگ» شدند؛ اقدامی که نشان می‌دهد گروگان گیر‌ها از تندرو‌ها هستند.

میدان مارتن که یک منطقه تجاری مهم در مرکز شهر سیدنی است و حادثه گروگان گیری در آن اتفاق افتاده، در مقابل رفت و آمد خودرو‌ها و عابران بسته شد. شمار زیادی از نیروهای پلیس هم اقدام به محاصره کافه «لیدت» محل وقوع حادثه کرده‌اند.

برپایه اطلاعات اندک منتشر شده درباره حادثه، زنی صبح دوشنبه حوالی ساعت ۹ به وقت محلی به نیروهای پلیس خبر داد که مردمی در حال خروج از کافه «لینت» مشاهده کرده در حالی که کیفی آبی رنگ حاوی یک کلت کمری در آن است.

کافه در منطقه‌ای است که در آن شمار زیادی از ساختمان‌های تجاری و بانک‌ها قرار دارد و در این فصل از اعیاد تحویل سال میلادی، شاهد ازدحام جمعیت است.

در همین حال گزارش رسیده که شورای امنیت ملی استرالیا تشکیل جلسه داده و در حال دریافت آخرین گزارش‌ها از حادثه گروگان گیری به منظور گرفتن تصمیم‌های مناسبت است.

تونی ابوت نخست وزیر استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با مسئولان شهر سیدنی تماس گرفته و برای هر نوع پشتیبانی از آن‌ها، اعلام آمادگی کر
نخست وزیر استرالیا رد بیانیه خود اوضاع در شهر سیدنی را «عمیقا نگران‌کننده» خواند، اما در عین حال تاکید کرد: «همه استرالیایی‌ها مطمئن باشند که نیروهای انتظامی و آژانس‌های امنیتی ما به خوبی آموزش‌دیده و مجهز هستند و به نحوی حرفه‌ای و مناسب در حال پاسخگویی به این حادثه هستند.»
کانال 9 تلویزیون استرالیا گزارش داده است که گروگان‌گیرها ادعا کرده‌اند که در چهار نقطه از شهر سیدنی بسته‌های انفجاری کار گذاشته‌اند.
خبرنگار شبکه 7 تلویزیون استرالیا می‌گوید به نظر می‌رسد مذاکراتی با گروگان‌گیرها در جریان است، اما هنوز هیچ جزئیاتی در این رابطه منتشر نشده و پلیس هم این مسئله را تائید نکرده است.

تلویزیون استرالیا گزارش داده است که پلیس این کشور یک نفر را به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی، در شهر سیدنی بازداشت کرده است. هنوز مشخص نیست که این بازداشت ارتباطی به حادثه گروگان‌گیری داشته یا نه.

خبرنگار شبکه 9 تلویزیون استرالیا گزارش داده است فردی که تصور می‌شود از گروگان‌گیرهاست، در تماس تلفنی با یکی از شبکه‌های رادیویی این کشور، خواستار گفت‌وگوی تلفنی مستقیم با «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا شده است. بنا بر این گزارش‌، فرد گروگان‌گیر، در تماس با شبکه رادیویی مدعی شده است که بسته‌های انفجاری متعددی را در سرتاسر شهر کار گذاشته است.

این حادثه در حالی روی می‌دهد که دولت استرالیا، سیاست‌های سختگیرانه‌ای علیه امامان مساجدی آغاز کرد که تشویق به خشونت می‌کند. این کشور همچنین در چارچوب ائتلاف بین الملل، در جنگ علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، شرکت می‌کند.

تخلیه پارلمان، بستن بانک مرکزی و ساختمان اپرا

در همین حال پلیس استرالیا خواستار تخلیه ساختمان پارلمان این کشور شد که با کافه محل گروگان گیری، تنها یک ساختمان فاصله دارد.
ساختمان اپرای سیدنی نیز به دلیل پیدا شدن بسته‌ای مشکوک در آن تخلیه شد. هنوز مقام‌های پلیس در این باره توضیحات مفصل ارائه نداده‌اند و تنها گفتند در حال انجام عملیاتی در ساختمان اپرا هستند.

سخنگوی بانک مرکزی استرالیا که ساختمان آن در نزدیکی محل گروگان گیری قرار دارد، با اعلام اینکه تمام کارکنان بانک در امنیت و سلامت کامل به سر می‌برند، از تعطیلی بانک خبر داد.

کنسولگری آمریکا نیز که در نزدیکی محل حادثه گروگان گیری قرار دارد، ساختمان خود را تعطیل کرد. کنسولگری آمریکا با انتشار هشداری از همه شهروندان آمریکایی در سیدنی خواست، هشدار باشند و اقدام‌های لازم را برای تامین امنیت خود اتخاذ کنند.

تغییر مسر هواپیما‌ها از بالای منطقه تجاری مرکز سیدنی

در همین حال شرکت هواپیمایی استرالیا اعلام کرد که حرکت پرواز و فرود هواپیما‌ها در فرودگاه سیدنی به صورت عادی ادامه دارد اما مسی پرواز هواپیما‌ها از فراز منطقه تجاری مرکز شهر، دور شد.

موسسه دولتی ایر سرویس استرالیا هم که مسئولیت تنظیم حرکت هوایی را بر عهده دارد اعلام کرد که فعالیت فرودگاه‌ها در سراسر کشور به صورت طبیعی ادامه دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟