رده بندی سنی بازی ها با چه سیستمی تعیین می شوند؟

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77195

رده بندی سنی بازی ها از آن لحاظ اهمیت دارد که می تواند تأثیر مستقیم روی رشد روحی و روانی و حتی فیزیکی کودکان داشته باشد. کودکانی که در سنین کودکی فرصت بازی با هم سن و سالان خود را پیدا می کنند در بزرگ سالی به انسان های موفق تری تبدیل می شوند و در این میان نوع بازی ها برای کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است.

همان طور که انتخاب بازی متناسب با سن کودک در رشد مهارت ها و توانایی های کودکان مهم ارزیابی می شود، سبک زندگی نیز در علاقه کودکان به انتخاب بازی ها تأثیر گذار است.

در گذشته که زندگی ها ساده تر بود و خانواده ها فرصت بیشتری برای گذراندن با کودکان خود داشتند بازی های کودکان نیز بیشتر گروهی بود و در آنها پسران و دختران دوست داشتند زودتر پا در کفش والدین خود کنند و در بازی های خود نقش آنها را بازی کنند، درست برعکس امروز که کودکان بیشتر درگیر بازی های کامپیوتری خشن و مالامال از جنگ و خونریزی هستند، عاملی که سبب انزوا و پرخاشگری کودکان می شود و بدون شک از آنها مردانی کم حوصله و عصبانی در آینده خواهند ساخت.

با اطلس پلاس در خواندن راهنمای خرید بازی برای کودکان همراه شوید تا رده بندی سنی بازی ها را بشناسید.

اهمیت رده بندی سنی بازی ها

اگرچه بسیاری از والدین هنگام خرید بازی کامپیوتری برای فرزندان خود به برچسب سنی آن توجه نکرده و تنها به این خاطر که فرزندشان فلان بازی رایانه ای را انتخاب کرده اند آن بازی را می خرند، اما در تمام کشورها سیستمی به نام نظام رده بندی سنی بازی ها حاکم است که بر اساس آن تمام بازی ها طبق محتوی دسته بندی می شوند. بیشتر این نظام ها توسط بخش دولتی و براساس رده بندی محتوای تصاویر متحرک شکل گرفته اند. این نظام که نوعی راهنمای خرید بازی های رایانه ای برای والدین به حساب می آید بر اساس شرایط فرهنگی و ساختار اجتماعی جوامع بنا نهاده شده و در مناطق مختلف جغرافیایی از رده بندی‌های متفاوت استفاده می‌شود. به عنوان مثال بازی گیر سالید ۳: استیک ایتر  در امریکا برای سنین بالای ۱۷ سال، در آلمان بالای ۱۶ سال، در سوئد و انگلستان بالای ۱۵ سال و در کره جنوبی برای کاربران بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده اما در ایران این بازی غیر مجاز اعلام شده‌است.

عدم وجود الگوی مناسب در استفاده از بازی ها، نگرانی والدین و عدم اطلاع آنها از محتواهای نامناسب این رسانه جدید تعاملی، تأثیرات سوء جسمانی و روانی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین استفاده هژمونیک نظام سرمایه‌داری از بازی‌ها در جهت تاثیرگذاری فرهنگی-اجتماعی را می توان از مهمترین عوامل ضرورت ایجاد نظام ESRA (نظام رده بندی سنی بازی ها) به حساب آورد.

رده بندی سنی بازی ها

سیستم رده بندی سنی بازی ها(ESRB) چیست؟

در اروپا و آمریکا، برای هر گونه محتوای رسانه‌ای، درجه بندی سنی در نظر گرفته می‌شود. در اروپا، آن را به عنوان اطلاعات بازی‌های عرضه شده در اروپا PEGI و در آمریکا، آن را با عنوان کمیته درجه بندی نرم‌افزارهای سرگرمی یا ESRB می‌شناسند.

سیستم درجه بندی نرم افزارهای سرگرمی در امریکا اطلاعات لازم درمورد محتوای یک محصول سرگرمی و درجه بندی آنها به خریداران و به ویژه والدین ارائه می کند: اطلاعاتی مانند “پیشنهاد سن مناسب برای یک بازی”، “توضیحاتی درباره محتوای یک بازی” و “جوانب تعاملی محصول از جمله کارها و اماکنی که در یک بازی وجود دارد.”

بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ایران

اهمیت رده بندی سنی بازی ها و پاسخ مناسب به نگرانی های والدین در انتخاب بازی مناسب برای فرزندانشان سبب شد بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۱۳۸۶ در ایران تأسیس شود. با تأسیس این بنیاد تدوین نظامی با عنوان نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای(Entertainment Software Rating Association)  در دستور کار قرار گرفت که وظیفه آن نظارت بر محتوای بازی ها و مشخص کردن رده سنی مناسب برای هر بازی بود.

 در همین راستا در سال ۱۳۸۷ پژوهشهایی با سه رویکرد مطالعاتی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و علوم و معارف اسلامی با همکاری اساتید مجرب دانشگاهی انجام شد. پس از انجام پژوهش ها و طبقه بندی محتواهای آسیب رسان در بازی ها، نظام رده بندی سنی کار اجرایی خود را از ابتدای سال ۸۸ آغاز نمود و از آن پس صدور مجوز نشر بازی ها منوط به بررسی بازی ها در این نظام و تعیین رده سنی مناسب هر یک از بازی ها شد.

بازی های نیز همانند فیلم ها سیستم رده بندی سنی دارند

بازی های کامپیوتری نیز همانند فیلم ها دارای سیستم رده بندی سنی می باشد. وجود این سیستم به خانواده ها کمک می کند با بهره گیری بهتر از رده بدی سنی بازی ها، یک بازی مناسب برای کودکان خود انتخاب کنند.

سیستم رده بندی سنی بازی ها (Entertainment Software Rating Board) یا همان(ESRB)  از سال ۱۹۹۴ محتوای بازی های رایانه ای را بررسی کرده و آنها را ارزیابی می کند. هر بازی که در ایالات متحده به فروش می رسد دارای یک کادر مشکی رنگی است که نوع رده سنی آن را مشخص می کند.

این رده بندی های سنی به صورت اختصار بیان می کند که ممکن است بازی شامل محتواهایی باشد که تنها برای گروه سنی خاصی مناسب است و بهتر است سایر افراد از آن استفاده نکنند.

شش رده سنی در نظام رده بندی سنی بازی ها؛

در سیستم رده بندی بازی ها، شش رده سنی زیر وجود دارد؛

 EC   بازی های مختص دوران کودکی

این گروه از رده بندی سنی بازی ها به افراد بالای ۳ سال توصیه می‌شود. این بازی‌ها بسیار ساده هستند و خشونتی در آن‌ها دیده نمی‌شود، شما با خیال راحت می توانید به فرزند کوچکتان اجازه دهید از این بازی ها لذت ببرد.

E   بازی های مناسب برای همه

این گروه از رده بندی سنی بازی ها هیچ گونه محتوای ناخوشایندی در خود ندارند. کودکان زیر ده سال می تواند از این بازی ها استفاده کنند اگرچه بزرگسالان نیز به بازی های این گروه علاقه دارند و آنها را بازی می کنند.  

 E10  بازی های مخصوص افراد بالای ده سال

در این گروه از رده بندی سنی بازی ها به بازی هایی می رسیم که کمی تخصصی تر است، ممکن است اندکی خشونت در آنهها دیده شود و یا برخی از شخصیت ها ممکن است اندکی عصبی و پرخاشگر باشند و اغلب لحنشان کمی خشونت‌آمیز باشد.  

 T   بازی مخصوص نوجوانان

بازی های این گروه از رده بندی سنی بازی ها ویژه نوجوانان است و بهتر است کسانی که به سن نوجوانی نرسیده اند از این بازی ها دور نگه داشته شوند. این بازی ها خشونت آمیز هستند و موضوعات پیچیده و دشواری در آنها اتفاق می افتد. در این بازی ها خشونت، اشاراتی به مسائل جنسی وجود دارد و در حین بازی ممکن است با مقدار کمی خون، مشروبات الکی خام یا زبان تندی برخورد کنید.

M   بازی مختص افراد بالغ

در این گروه از رده بندی سنی بازی ها به بازی های مخصوص افراد بالغ می رسیم که سرشار از جنگ و خونریزی می باشد، خشونت بسیار زیاد، برهنگی و محتوای نامناسب جنسی در بیشتر صحنه های آن دیده می شود و از لحن های خشونت آمیز استفاده می شود.

AO  بازی های مخصوص بزرگسالان

بازی های این رده دارای محتوای جنسی بسیار زیاد، خشونت، خونریزی و مرگ بسیار فراتر از حد معمول هستند. این نوع بازی ها در فروشگاه ها معتبر یافت نمی شود و تنها باید آن را مانند فیلم های بزرگسالان جستجو کنید.

حال که با ما همراه شدید و رده بندی سنی بازی ها را مطالعه کردید، بدون شک می توانید در انتخاب بازی رایانه ای مناسب برای کودکانتان و حتی برای خود با دقت بیشتری عمل کنید. تنها موضوع که می ماند برخی بازی های آن لاین است که نظارت چندانی روی آنها وجود ندارد و ناشران نمی توانند بازیکنان را کنترل کنند.