رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰

  • انتشار: ۲۱ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 106129
رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال 2020
رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰

انتخاب و رده بندی امن ترین کشورهای جهان هر ساله توسط برخی موسسات بین المللی و با در نظرداشت برخی مولفه های مهم صورت می گیرد.

«تهدیدات امنیتی شدید، ناآرامی های مدنی، ناآرامی سیاسی و بلاهای طبیعی» برخی از فاکتورهایی هستند که در رده بندی امن ترین کشورهای جهان مد نظر کارشناسان و موسسات تحقیقاتی قرار می گیرند.

البته دسته بندی این موسسات فقط شامل امن ترین کشورهای دنیا در هر سال نمی شود بلکه کشورهایی با سطوح «ریسک بالا، ضعیف، متوسط» نیز در رده بندی گنجانده می شود.

برای آشنایی با رده بندی امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

کشورهای اروپای شمالی امن ترین کشورها

تحقیقات صورت گرفته در بخش امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان داد که کشورهای واقع در اروپای شمالی شامل «فنلاند، نروژ، اسکاتلند، استونی، سوئیس، سن مارینو، اسلوونی، جزایر ترک و کایاکس» امن ترین کشورها برای گردشگران در سال گذشته میلادی به شمار می رفتند.

در کنار این کشورهای اروپایی، کشورهایی مثل جزایر کارائیب و آنگولا نیز در سال گذشته میلادی برای توریستان امن بوده اند.

فاکتورهای موثر در رده بندی امن ترین کشورهای جهان

همان طور که گفته شد موسسات و نهادهای تحقیقی در ارزیابی امن ترین کشورهای جهان برای گردشگران و توریستان فاکتور های متعددی را در نظر می گیرند.

«تهدیدات امنیتی شامل ناآرامی های سیاسی و مدنی، ناآرامی های اجتماعی شامل درگیری های قومی و اقلیتی و جزائم جزئی، کیفیت زیرساخت های حمل و نقل، خدمات ایمنی و اضطراری، بلایای طبیعی، کیفیت زندگی، سیستم آموزش بین المللی، اقامت در یک کشور، فرصت های کاری برای شهروندان و مهاجرین، اقتصاد ثابت، فرصت سرمایه گذاری و فرصت های تجاری» از جمله عوامل مهم در ارزیابی میزان امنیت یا عدم امنیت یک کشور می باشد.

 تغیرات  اقلیمی

تغییرات  اقلیمی در سنجش امن یا ناامن بودن یک کشور برای گردشگران نقش کلیدی بازی می کند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی حوادثی چون طوفان های شدید، سیل های سهمگین، آتش سوزی و زلزله در قاره های امریکا، اروپا و آسیا به وقوع پیوست و رده بندی امن ترین کشورهای جهان در این سال را با جابه جایی هایی روبرو ساخت.

به طور مثال اتش سوزی در امریکا و سیل در اروپا و زلزله در ترکیه سبب شد بسیاری از گردشگران از رفتن به این کشورها خودداری نمایند.

از دیگر مسائلی که رده بندی امن ترین کشورها در سال ۲۰۲۰ میلادی را تحت تاثیر خود قرار داد «آدم ربایی، قتل، جرائم اینترنتی و مسائل  اقتصادی» بود.

مسائلی دیگر مثل آزار جنسی و تجاوز نیز در سنجش میزان امنیت در کشورهای مختلف در سال گذشته میلادی مد نظر قرار گرفت.

رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال 2020
رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰

کشورهای حوزه خلیج فارس

در رده بندی امن ترین کشورهای سال ۲۰۲۰ کشورهای حوزه خلیج فارس در رده های خوبی قرار گرفتند.

به طور مثال سه کشور «قطر، امارات متحده عربی و عمان» در بین ۳۰ کشور با بیشترین امنیت در سال گذشته میلادی قرار گرفته اند: امارات متحده عربی در رتبه ۲۱، قطر در رتبه ۷ و عمان در رده ۲۳ قرار گرفتند.

در بین امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ ایران در رتبه پایین تر از صد قرار گرفت. روسیه، تایلند، ترکیه و اوکراین در رتبه هایی به مراتب پایین تر از ایران قرار گرفتند.

ایالات متحده در رتبه ۶۵ امن ترین کشورهای دنیا

برخلاف برخی انتظارات، در رده بندی امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی امریکا در رتبه ۶۵ قرار گرفت.

عواملی چون «جرائم خشونت بار، قتل و نرخ پایین امنیت شخصی و حوادث طبیعی مانند آتش سوزی ها» سبب تنزل جایگاه امریکا در سال گذشته میلادی شد.

فنلاند و بلژیک

کشورهای اروپای شمالی از جمله بلژیک و فنلاند در رده بندی امن ترین کشورها در سال ۲۰۲۰ در رتبه های بالا قرار گرفتند.

فنلاند با سرمایه گذاری گسترده در زمینه های آموزش و بهداشت توانست استانداردهای زندگی خود را بالا برده توریستان زیادی را جذب نماید.

رفع تبعیض جنسیتی، تضاد طبقاتی و فساد پایین از دیگر عوامل موثر در کسب جایگاه بالا در رده بندی امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ توسط فنلاند بود.

بلژیک نیز توانست با کار روی استانداردهای زندگی، آموزش با کیفیت، خدمات بهداشتی و درمانی خود را در رتبه مناسب در بین کشورهای امن دنیا در سال گذشته میلادی قرار دهد.

بروکسل پایتخت بلژیک مقر اتحادیه اروپاست. این شهر به مرکز سیاست جهان مشهور است. معماری شکوهمند، بناهای تاریخی و طبیعت زیبای بلژیک نیز از عوامل موثر در انتخاب توریستان می باشد.

رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال 2020
رده بندی امن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰

نروژ

نروژ نیز از جمله کشورهای اروپای شمالی ست که در رده بندی امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ در رتبه مناسبی قرار گرفته است.

نروژ یکی از امن ترین کشورهای دنیا نه تنها در سال گذشته که در سال های قبل از آن بوده و احتمالا این رتبه را در سال های بعدی نیز حفظ خواهد کرد.

اقتصاد قدرتمند، استانداردهای بالای زندگی و رفاه اجتماعی از جمله عوامل مهم در رسیدن نروژ به جایگاه امن ترین کشورهای دنیا می باشد.

جمهوری چک و اسلوونی

جمهوری چک و اسلوونی نیز از جمله کشورهای اروپایی با  امنیت بسیار بالا در سال گذشته میلادی بودند.

جمهور چک در حقیقت تقاطع فرهنگی کشورهای اروپایی به حساب می آید. میراث فرهنگی بالا و سبک زندگی منحصر به فرد در رسیدن چک به امنیت مثال زدنی نقش داشته اند.

کشور اسلوونی نیز به مدد آموزش خوب و فرهنگی غنی به یکی از امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ تبدیل شد.

کانادا، صلح آمیزترین کشور دنیا

در رده بندی امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی نام کانادا را از قلم نیندازید. این کشور صلح آمیزترین کشور روی زمین  است که مردمی خونگرم دارد.

این کشور  آمریکای شمالی طبیعتی زیبا و خیره کننده با مردمانی مترقی دارد. سطح بالای استانداردهای زندگی بالا و اقتصاد پویا و دوری از مناقشات سیاسی و عدم هزینه روی مسائل نظامی باعث شده کانادا در رده امن ترین کشورهای جهان در سال گذشته قرار گیرد.