رایزنی ناتو با قطر برای آموزش نیروهای افغانستان در این کشور

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 114938

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده که سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است برای آموزش نیروهای افغان در قطر یک پایگاه ایجاد کند.

این خبرگزاری به نقل از منابعی گزارش داده که مقامات امنیتی تحت فرماندهی ناتو برای تامین پایگاه به قطر مراجعه کرده‌اند که این می‌تواند برای آموزش نیروهای ویژه افغان به عنوان بخشی از تعهد استراتژیک ناتو پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده شود.

یک منبع غربی که نخواسته نامی از او گرفته شود، به خبرگزاری رویترز گفته‌است: «ما در حال مذاکره هستیم تا یک پایگاه در قطر ایجاد کنیم تا یک زمین آموزش انحصاری برای اعضای ارشد نیروهای افغان ساخته شود.»

منبع دیگری در واشنگتن نیز گفته‌است: «ما پیشنهادی ارائه داده‌ایم؛ اما تصمیم با مقامات قطر است که تصمیم بگیرند که آیا آن‌ها با استفاده از خاک خود به عنوان محل آموزش از ناتو راحت هستند یا نه.»

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک در کابل به این خبرگزاری گفته‌است که آموزش اعضای نیروهای ویژه امنیتی افغانستان برای چهار تا شش هفته در قطر مورد بحث مقام‌های ناتو بوده‌است.

اما هنوز دفتر ارتباطات دولت قطر، ناتو و حکومت افغانستان در مورد استفاده از حوزه خلیج فارس برای ایجاد پایگاه آموزشی نیروهای ویژه افغانستان چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که بر اساس معلومات ستاد ارتش مرکزی امریکا (ستنکام) تا هنوز روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حدود ۵۰ درصد تکمیل شده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟