راه های محافظت از رنگ لباس

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 93218

یکی از مشکلاتی که تقریبا تمامی ما با آن روبرو هستیم و در بسیاری مواقع در مقابل یک  عمل انجام شده قرار می گیریم رنگ پریدیگی لباس ها بعد از اولین شست و شو می باشد.

برای جلوگیری از آسیب به رنگ پارچه لباس ها برخی شیوه های نادرست توسط عده ای کارشناس نما ارائه شده که هرگز درست نمی باشد. «استفاده بیشتر از مایع شوینده، استفاده از آب گرم، استفاده از قهوه برای ثابت ماندن رنگ لباس ها تیره و به کاربردن کلرین برای پاکی و درخشندگی بیشتر پارچه» همه و همه از اشتباهات رایج در ثابت نگهداشتن رنگ لباس ها هنگام شست و شو می باشد.

راههای محافظت از رنگ لباس
راههای محافظت از رنگ لباس

با ما همراه باشید تا با راه های محافظت از رنگ پارچه لباس ها آشنا شوید:

قبل از هرچیز درصد پایداری رنگ پارچه را آزمایش کنید

یکی از نکات اساسی در محافظت از رنگ پارچه لباس بررسی میزان پایداری رنگ پارچه ها می باشد. برای این کار لباسی را که می خواهید ماندگاری رنگش را امتحان کنید را به مدت نیم ساعت در مخلوط آب و صابون قرار دهید. اگر آب رنگی شد، یعنی اینکه این پارچه این لباس رنگ پس می  دهد و موقع شست و شو باید دقت لازم به خرج داده شود: چنین لباس هایی را هنگام شستن زیاد چنگ نزنید و آن را به صورت جدا از لباس های دیگر بشویید.

نم دار و اتو کردن میان درز لباس

روش دیگر برای امتحان میزان پایداری رنگ پارچه لباس این است که بخش میان درز لباس را کمی نم بزنید و کاغذ یا دستمال پارچه ای را روی بخش نمدار گذاشته اتو کنید. اگر کاغذ یا دستمال رنگی شد نشان می دهد که لباس رنگ پس می دهد و باید هنگام شست و شو دقت کافی را انجام دهید. برای محافظت از رنگ پارچه، مطالعه دقیق برچسب لباس ها نیز روش خوبی ست.

استفاده از نمک برای پایداری رنگ پارچه

نمک از دیرباز به عنوان یک نگهدارنده در مواد غذایی به کار رفته است. این ویژگی می تواند به محافظت از رنگ پارچه نیز به شما کمک کند، البته منظور جلوگیری از رنگ پس دادن لباس هنگام شست و شو می باشد. برای این کار قبل از شستن لباس یک فنجان نمک به لباس ها اضافه کنید. همین طور به خاطر داشته باشید که این کار می تواند خطرات دیگری نیز برای لباس شما به همراه داشته باشد. برخی رنگ ها با نمک پایدار می شوند اما این شیوه خیلی رایج نیست.

ماشین لباسشویی خود را درست تنظیم کنید

یکی دیگر از روش های مناسب برای محافظت از رنگ پارچه لباس تنظیم درست ماشین لباسشویی می باشد. برای این کار از آب سرد استفاده نموده ماشین لباسشویی را روی دور کند قرار دهید. قبل از شستن لباس ها به رنگ و جنس لباس ها دقت کنید و لباس های هم خانواده را در یک دسته قرار داده ماشین را را روش کنید. لباس های غیرهم خانواده را در یک دسته قرار ندهید.

از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید

به یاد داشته باشید که بهترین راه خشک کردن لباس ها همان پهن کردن آنها در معرض نور خورشید می باشد. در صورتیکه به تابش مستقیم نور خورشید دسترسی ندارید، لباس ها را در حمام پهن نمایید. استفاده از خشک ماشین لباسشویی آن هم با دور تند به رنگ لباس های شما آسیب می زند. اگر برای دریافت لباس عجله دارید و حتما باید از خشک کن استفاده کنید، خشک کن را روی دور کند و حالت بدون گرما بگذارید. حالت بدون گرما مانع از برخورد گرما به لباس شده سبب می شود لباس رنگ پس ندهد و رنگ آن ثابت بماند.

راههای محافظت از رنگ لباس
راههای محافظت از رنگ لباس

از شوینده ملایم استفاده کنید

هنگامی که برای خرید شوینده به فروشگاه مراجعه می شود بیشتر مشتریان دنبال شوینده های قوی که در زمان کم بتواند چرک و لکه های لباس ها را پاک کند، می گردند در حالیکه استفاده از شوینده های قوی به الیاف و رنگ لباس ها ضربه می زند. برای جلوگیری از کهنه و رنگ پریده شدن لباس ها هنگام شست و شو از شوینده ملایم استفاده کنید.

شستن لباس های نو قبل از پوشیدن

یکی دیگر از روش هایی که به تثبیت رنگ لباس ها کمک می کند شستن لباس های نو قبل از پوشیدن می باشد. برای این کار، لباس ها را به خوبی با آب سرد بشویید. این شیوه اگرچه در مورد تمام لباس ها با الیاف مختلف پاسخگو نیست اما در مورد انواع جین و شلوارهای جین می تواند مفید باشد.

لباس ها را زیاد سایش ندهید

هرچه قدر لباس هایتان را در تشت یا ماشین لباسشویی کمتر در معرض سایش و مالیده شدن قرار دهید، رنگ پارچه لباستان پایدارتر خواهد ماند. چنگ زدن و سایش زیاد همان بلایی را بر سر لباس ها می آورد که شوینده های قوی می کنند. به یاد داشته باشید که سایش زیاد می تواند لباس هایتان را  غیرقابل استفاده کند. نکته دیگر اینکه لباس ها را پشت و رو کرده آنها را بشویید تا پایداری رنگ لباس افزایش یابد. سایش زیاد سبب بروز شکستگی های کوچک روی لباس شده و رنگ پارچه آزاد می شود.

لباس ها را زیاد نشویید

همان طور که می دانید با هر بار شستن لباس درصد  اصطکاک و سایش لباس افزایش می یابد و این خود به رنگ و الیاف پارچه آسیب می زند. اگر از آن دسته انسان هایی هستید که بعد از هر بار پوشیدن لباس آن را داخل ماشین لباسشویی انداخته می شویید، دست نگه دارید! دور تند ماشین لباسشویی سبب رنگ رفتگی و حتی پارگی لباس شما می شود. کمتر شستن لباس نه تنها روش خوبی برای محافظت از رنگ لباس شماست که در وقت و هزینه شما نیز صرفه جویی می کند.

به هر صورت استفاده از روش های مناسب برای محافظت از رنگ لباس به شما کمک می کند مدت بیشتری از لباس های خوشرنگ خود لذت ببرید و مجبور نباشید لباس هایتان را زمانیکه از جنس خوب هستند اما به دلایلی رنگ و روی آنها رفته است را دور بیندازید و برای خرید لباس های تازه که این روزها خیلی هم گران شده مبالغ هنگفت پرداخت کنید.

.