راه حل های اسپنتا برای خروج از وضعیت (بحران) فعلی

  • انتشار: ۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 33738

رنگین دادفر اسپنتا وزیر امور خارجه در دولت حامد کرزی در نشستی در کابل گفت که حکومت وحدت ملی بر اساس قانون اساسی ایجاد نشده است و برای برون رفت از بحران کنونی دو راه حل وجود دارد که اولی آن برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است و دیگر برگزاری لویه جرگه است.

محور ملی افغانستان نشستی را امروز (یکشنبه) با نام «چالش ها و وضعیت موجود، راه حل و بیرون رفت» برنامه ریزی کرده بود و در آن شماری از کارشناسان، رهبران احزاب سیاسی ، اعضای مجلس و دانشجویان حضور داشتند.

رنگین دادفراسپنتا وزیر سابق امور خارجه در این نشست وضعیت کشور را بحرانی دانست و گفت که فرصت های برای استفاده خارجی در کشور ما هست و اینکه افرادی برای سوء استفاده وجود دارند که خارجی ها از آنها استفاده می کنند.

اسپنتا تأکید کرد که برای بیرون رفت از بحران کنونی باید به قانون بازگشت و یادآور شد که دولت فعلی افغانستان بطور عملی قانون اساسی را تعلیق کرده است و افزود این دولت خود بر اساس تعریف قانون اساسی بوجود نیامده است.

وی افزود که وقتی عملکرد سیاسی دولت کنونی نیز باعت تقویت مشروعیت سیاسی آن نشده و از طرف دیگر دوام کار مجلس نیز با حکم دولت غیر قانونی ادامه یافته طبیعی است که این همه باعث افزایش بحران شده است.

مشاور پیشین دولت افغانستان گفت که برای بیرون رفت از این بحران بزرگ دو راه حل وجود دارد اول این که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود و بحران با انتخابات آزاد و عادلانه بر طرف شود و اگر این کار ممکن نشد، تنها راه حل موجود فرا خواندن «لویه جرگه» خواهد بود.

او تصریح کرد: اگر چه لویه جرگه که در قانون اساسی به آن اشاره شده است و امکان برگزاری آن وجود ندارد، اما تنها راه حل می تواند باشد زیرا راه سومی وجود ندارد.

محور مردم افغانستان که چندی پیش با اشتراک تعدادی از چهره های سیاسی منتقد حکومت شکل گرفت، تاکنون با برگزاری نشست هایی از وضعیت فعلی و رویه حکومت وحدت ملی انتقاد کرده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟