راه اندازی کمپین توییتری در اعتراض به سفر بن طلال به افغانستان

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20267

تعدادی از شهروندان افغانستان با راه اندازی کمپینی در یکی از شبکه های اجتماعی بر علیه سفر بن طلال میلیاردر سعودی به افغانستان، اعتراض خود را به این سفر نشان دادند، آنان خواهان آن هستند تا مقامات حکومتی همکاری ها با عربستان را در افغانستان متوقف کنند.

شب گذشته صد ها تن از شهروندان در افغانستان با راه اندازی یک کمپین توییتری و با هشتگ “مهمان آدمکش” و “ولید بن طلال” و با شعار های چون “ما مهمان آدمکش نمی خواهیم” و “ما مردم افغانستان از آل سعود پذیرایی نمی کنیم” از حکومت افغانستان خواستند تا همکاری با مقامات سعودی در افغانستان را پایان دهند.

ولید بن طلال، سرمایه دار سرشناس و یکی از شاهزادگان با نفوذ عربستان سعودی، شام روز دوشنبه هفته جاری (۷ حمل) به کابل سفر کرد و با مقامات افغان از جمله اشرف غنی رئیس جمهور و تعدادی از مقام های افغان از جمله اسدالله حنیف بلخی سرپرست وزارت معارف دیدارهایی داشت.

دیدارهای بن طلال در افغانستان با مقامات حکومتی افغان، نگرانی هایی را در بین بسیاری از مردم بوجود آورده است که حضور عربستان در افغانستان باعث بوجود آمدن افراطی گری و همچنین حمایت از تروریسم خواهد شد.

گفتنی است؛ سفر این میلیاردر سعودی شائبه های زیادی را در اذهان مردم افغانستان ایجاد کرده است، که با توجه به گسترش گروه های تروریستی در افغانستان و شکست تروریست های داعش در عراق و سوریه، خبرهایی مبنی بر هجوم جنگجوهای این گروه ها به افغانستان شنیده می شود که با حمایت اعراب ثروتمند حوزه خلیج فارس سعی در پیدا کردن جای پایی در کشور جنگ زده افغانستان است.

عربستان سعودی که سابقه حمایت از تروریسم در کارنامه خویش دارد، بعد از ناکامی در سوریه و عراق و چندین کشور دیگر برای حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش و النصره، اکنون به دنبال مکانی دیگر برای ترویج اندیشه سلفی گری و وهابیت است.

ولید بن طلال یکی از اعضای خاندان حاکم عربستان سعودی است. با آن که او هیچ سمت سیاسی در کشورش ندارد، رئیس هیئت مدیره کینگدام هولدینگ کمپانی (کی‌اچ‌سی) است. کمپانی مزبور از سهامداران بانک سیتی‌گروپ آمریکا و شهربازی یورو دیزنی است و سهامش در بازار بورس عربستان عرضه می‌شود.

گفته می شود بسیاری از اعراب ثروتمند حاشیه خلیج فارس با و شرکت های وابسته به آنها با مقامات اسرائیلی و یهودی در سراسر دنیا ارتباطات تنگاتنگی دارند.

این در حالیست که بسیاری از سیاستمداران و ثروتمندان سعودی، سرمایه های هنگفتی را در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آلمان، بوسنی هرزگوین، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و ده ها کشور دیگر برای تبلیغ اندیشه های وهابیت انجام داده است.

چند ماه قبل، تعدادی از علما و مردم در یکی از ولایت های شمالی کشور با یورش بر یک مرکز ترویج وهابیت، مراکز تعلیمی و ترویج این اندیشه را بستند، آنان می گفتند در این مرکز اندیشه های وهابی گری و تندروی به جوانان آموزش داده می شده است.

اندیشه وهابیت، برگرفته از تندروی و حمایت از تروریسم است که ظهور و اشاعه این اندیشه باعث خشونت های فرقه ای و مذهبی در کشورهای چون افغانستان خواهد شد.

نظرات(۲ دیدگاه)

نظر شما چیست؟