راهنمای راه اندازی کارواش و کسب درآمد از آن

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75014

شاید شما هم بخاطر پیدا کردن راهی برای درآمد زایی به فکر راه اندازی کارواش افتاده باشید. تقریبا تمامی کسانی که برای درآمد زایی به سوی راه اندازی کارواش رفته اند می گویند این شغل درآمد خوبی دارد. البته برای راه اندازی یک کارواش بیش از هر چیز به اراده ای قوی نیاز دارید.

این روزها خودرو به یکی از مهمترین ابزارهای زندگی و حتی در مواردی به بخشی از خود زندگی تبدیل شده است. شاید باورتان نشود اما بسیاری از مردم خودروی خود را همانند یکی از اعضای خانواده دوست دارند. در نتیجه اکثر کسانی که صاحب خودرو هستند اهمیت زیادی به تمیزی آن نشان می دهند. اینجا همان جایی است که یک شخص باهوش می تواند با انگشت گذاشتن بر آن درآمد زایی کند. راه اندازی کارواش پاسخی است به نیاز بسیاری مردم برای تمیز نگهداشتن خودرویشان.

راه اندازی کارواش

برای راه اندازی کارواش با اهل فن مشاوره کنید

نه فقط برای راه اندازی کارواش که برای راه اندازی هر کسب و کار دیگری هم می بایست با کسانی که در آن تجربه دارند مشورت کنید. راه اندازی یک کسب و کار که در آن تجربه ای ندارید، بدون مشاوره با اهل فن آن بدون شک چیزی بجز شکست برای شما به همراه ندارد. پس در اولین قدم از طریق مشورت اطلاعات کسب کنید. هرچه بیشتر بهتر.

گفتگو با مالکان و مدیران کارواش های سطح شهر و همچنین تولید کنندگان تجهیزات کارواش مطمئنا برای شما سودمند خواهد بود و به شما نشان می دهد که راه اندازی یک کارواش به چه مقدار هزینه نیاز دارد و به چه اندازه منافع در پی دارد.

کارواش اتوماتیک یا دستی

کارواش ها به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند.

کارواش دستی

کارواش های دستی بیشتر کارهای خود را با استفاده از نیروی انسانی انجام می دهند. در نتیجه برای راه اندازی چنین کارواشی می بایست تمرکز خود را بر استخدام نیروی انسانی ماهر بگذارید. شما می بایست به مسائل قانونی در رابطه با نیروی کار همانند بیمه توجه کنید و به نیروهای خود نحوه برخورد با ارباب رجوع را آموزش دهید. شستشن خودرو بوسیله آب و فوم، خشک کردن خودرو به صورت دستی، نظافت داخل خودرو و واکس زدن بدنه از جمله وظایف یک کارواش دستی است.

برای راه اندازی کارواش دستی می بایست یک محل مناسب برای کسب و کار خود پیدا نمایید و سپس تجهیزات شستشوی خودرو با آب پرفشار را خریداری کنید که نسبت به تجهیزات کارواش اتوماتیک بسیار ارزان تر است. دیگر اینکه لوله کشی، سیم کشی و آماده سازی کارواش برای کار هم هزینه زیادی نمی برد. با این حال در این مراکز با سرعت کمتری می توان خدمات دهی کرد.

کارواش اتوماتیک

در کارواش های اتوماتیک تمامی مراحل شستشو، برس زنی، خشک کردن و پاشش واکس بر عهده دستگاه های مخصوص است و نیروی انسانی دخالتی ندارد. با این حال این دستگاه ها گران هستند و هزینه های راه اندازی کارواش را به شدت بالا می برند. اما تمامی هزینه های شما با گذشت مدت زمان اندکی به جیب تان بر می گردد.

کارواش های اتوماتیک به دو نوع تونلی و دروازه ای تقسیم می شوند. در کارواش تونلی دستگاه های مختلف در یک تونل قرار گرفته اند و خودرو با عبور از آن شتشو و خشک می شود. در کارواش دروازه ای، خودرو ثابت است و دستگاه دروازه مانندی که روی ریل قرار دارد از بالای خودرو عبور می کند و آن را می شوید. دستگاه های اتوماتیک به نیروی انسانی چندانی نیازمند نیستند و استخدام یک تا سه نفر کار شما را راه می اندازد. همچنین برخلاف کارواش های دستی شستشو در کارواش های اتوماتیک با سرعت انجام می شود و رضایت مشتری بیشتر جلب می شود.

بهرین مکان برای راه اندازی کارواش کجاست

رمز موفقیت شما در راه اندازی کارواش پیدا کردن یک محل مناسب است. یک مکان خوب می تواند درآمد بسیار خوبی برای شما رقم بزند. ویژگی های یک موقعیت مکانی خوب برای کارواش را در ادامه ذکر می کنیم. حاشیه خیابان های اصلی بهترین مکان برای راه اندازی یک کارواش است. زیرا هم مورد توجه مشتریان بیشتری قرار می گیرد و هم دسترسی به آن آسان است.

همچنین استفاده از تابلوها جذاب، زیبا و مناسب که از فواصل دور نیز قابل رویت باشد لازمه یک کارواش است. این تابلوها کمک می کند تا کارواش دیده شود. دیگر اینکه منطقه ای با جمعیت متوسط تا زیاد بهترین موقعیت برای کارواش است. یک منطقه مسکونی با جمعیت و خودروهای زیاد درآمد شما را چند برابر می کند. آخرین نکته اینکه تلاش کند در مکانی کارواش خود را تاسیس کنید که کارواش دیگری در آن نزدیکی نباشد.

برای راه اندازی کارواش به چه فضایی نیاز است

مکانی که می خواهید برای راه اندازی کارواش در نظر بگیرید می بایست ورودی و خروجی مناسبی داشته باشد. اگر مکان شما کوچک است می توانید محل شستن خودرو و تجهیزات شستشو را از محل خشک کردن و نظافت داخل آن جدا کنید تا فضای کمتری اشغال شود. بسته به سرمایه ای که دارید می توانید چند جایگاه برای شستشوی خودرو اختصاص دهید. برای هر جایگاه حداقل ابعاد پنج متر در پنج متر باید در نظر گرفته شود.

برای کارواش های اتوماتیک تونلی به مکانی با ۱۲ تا ۳۲ متر طول و ۵ متر عرض و فضایی برای انتظار خودروها نیاز دارید. برای راه اندازی یک کارواش دروازه ای نیز به مکانی به طول ۱۰ متر و عرض ۵ متر نیاز دارید.

تجهیزات مورد نیاز برای کارواش

برای راه اندازی کارواش خود به تجهیزات مخصوص شستشو همانند واترجت، خشک کن، جاروبرقی، واکس و مواد شوینده، انواع برس، دستمال نرم، پمپ و سیستم آب (فیلتر کردن آب، گرمکن آب و …) از نیاز دارید. عمر این تجهیزات در حدود ۱۰ سال است. برای تهیه تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای یک کارواش بسته به نوع آن که دستی باشد یا اتوماتیک به ۲۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

اخذ مجوز برای کارواش

برای اخذ مجوز راه اندازی یک کارواش همانند سایر کسب و کارها به مدارک خاصی نیاز دارید. داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان، داشتن عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به موادمخدر، داشتن حداقل مدرک پنجم ابتدایی، داشتن یک ملک با دو ایستگاه که هر ایستگاه به طور متوسط ابعاد ۵ در ۵ داشته باشد از جمله موارد مورد نیاز برای اخد مجوز کارواش است.