راه آهن افغانستان – ازبکستان متوقف شد

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 135511

منابع محلی از متوقف شدن انتقال اموال تجارتی از طریق خط آهن میان افغانستان و اوزبیکستان خبر می‌دهند.

قه نقل از ۸ صبح، مسوولان بندر حیرتان میگویند از عصر روز دوشنبه، ۱۰ دلو، صادرات و واردات اموال تجاری که از طریق خط آهن صورت می‌گرفت، متوقف شده است.

براساس معلومات منابع محلی طالبان در بندر حیرتان، به دلیل ختم قرارداد میان اداره خط آهن افغانستان تحت مدیریت طالبان و شرکت سوگدیانا ترانس انتقالات صورت نمی‌گیرد.

تا‌کنون روشن نیست که آیا قرارداد واردات و صادرات تجارتی و ترانزیتی میان اداره خط آهن و شرکت سوگدیانا ترانس تمدید خواهد شد یا خیر.

براساس معلومات منابع، شرکت سوگدیانا ترانس اوزبیکستانی از ۱۱ سال به این‌سو مسوولیت‌های انتقال اموال تجارتی و ترانزیتی را میان افغانستان و اوزبیکستان انجام می‌داد.

طالبان اخیرا اعلام کرده‌اند که با این شرکت به توافق رسیده‌اند تا مسوولیت‌های انتقالات را به‌گونه تدریجی به اداره خط آهن تحت مدیریت این گروه واگذار کند.

این در حالی است که اداره خط آهن هیچ ‌واگن، لوکوموتیف و سایر امکانات مورد نیاز برای انتقال اموال تجارتی را در اختیار ندارد و با شرکت دیگری نیز در بندر حیرتان قرارداد نبسته است.

خط آهن افغانستان – اوزبیکستان از مسیرهای مهم تجارتی میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه است که در گذشته سالانه هزاران تن اموال تجارتی از این مسیر انتقال پیدا می‌کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟