راهکارهایی برای درمان جوش و لکه های صورت

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 57518

جوش عارضه ای پوستی است که در اثر تجمع چربی خود را روی سطح پوست قسمت های مختلف بدن و به شکلهای گوناگون نشان میدهد.

اکثر ما وقتی به درمان سریع و آسان از بین بردن جوش می اندیشیم ، اولین راه حلی که به ذهنمان میرسد استفاده از خمیر دندان است.

خاصیت خنک بودن خمیر دندان/کِریم دندان و ایجاد حس تسکین روی التهابات این تصور را در ذهن بسیاری ایجاد میکند که از بین بردن جوش با خمیر دندان میتواند راه حلی آسان و مطمئن برای خلاصی از شر جوشها و التهابات ناشی از آن باشد.

اما سوال این است که این تصور تا چه اندازه درست است و خمیر دندان تا چه حد میتواند در درمان جوشها موثر باشد.

حقیقت این است که از بین بردن جوش با خمیر دندان نه تنها راهکاری مناسب نیست بلکه به مراتب آسیب هایی نیز به پوست صورت وارد میکند.

خمیردندانها دارای ترکیبی آنتی باکتریال به نام تریکلوزان هستند. این ترکیب همچنین در محصولات بهداشتی زیادی یافت میشود.

تریکلوزان در محصولات ضد جوش نیز وجود دارد و وظیفه آن کشتن باکتری ها میباشد ولی این مسئله نشان دهنده خاصیت درمان جوش در خمیر دندان نیست چراکه تریکلوزان موجود در محصولات ضد جوش وظیفه نگهدارنده را دارند.

اما خمیر دندان بدلیل داشتن مواد مضر بسیار برای پوست نه تنها هیچگونه نگهداریی از پوست انجام نمیدهد بلکه به بافت لطیف و حساس آن آسیب وارد میکند.

قوی بودن خمیردندان پس از چند بار استفاده باعث نازک شدن پوست، قرمز شدن آن ، تورم و ایجاد خارش در همه انواع پوست ها بخصوص پوستهای خشک و حساس میشود.

به نوشته انصار، از بین بردن جوش با خمیر دندان راه حل اشتباهی بوده و به هیچ عنوان توصیه نمیشود بهتر است بجای استفاده از این روش روشهای سالمتر و مطمئن تر را امتحان کنید.

درمان جوش صورت :

یکی از روشهای مطمئن درمان جوش استفاده از مرکبات است.

این روش برای درمان جوشهای چرکی بکار برده میشود. فقط کافیست این میوه ها را بصورت ورقه ای روی پوست قرار دهید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

اسید سیتریک موجود در هریک از این مرکبات جوشهای چرکی شما را خشک میکند همچنین ویتامین های موجود در آنها باعث کاهش دادن التهابات پوستیی که در اثر وجود باکتریهای عفونت زا بوجود آمده اند میشود.

درمان جوش صورت با عسل :

یکی از علل اصلی بوجود آمدن جوش صورت بسته شدن منافذ پوست در اثر عوامل مختلفی مثل آلودگی زیاد، گرد و غبار، شستشوی کم صورت و استفاده از مواد شستشو دهنده نامرغوب و… میباشد در نتیجه تمیز کردن سطح پوست به روشهای صحیح میتواند بهترین راه پیشگیری و مقابله با این عارضه پوستی باشد.

بدین منظور عسل طبیعی و مرغوب بدلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی و همچنین بدلیل چسبناک بودن میتوان میکروبها و گرد و غبار و آلودگیها را از سطح پوست از بین ببرد و با انواع جوش مبارزه کند.

جالب است که بدانید وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در عسل باعث شادابی پوست شده و از چروک شدن آن جلوگیری میکند.

درمان جوش زیرپوستی :

علت اصلی بروز جوشهای زیر پوستی در افراد چربی پوست میباشد لذا برای پیشگیری و مقابله با چنین جوشهایی میبایست در وهله اول رژیم غذایی مناسب و کم چرب را رعایت کنید.

در گام بعد در استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی دقت بخرج داده و حتما از کرمهای فاقد چربی استفاده کنید.

استفاده از ماسکهای لایه بردار هم میتواند به درمان جوش زیر پوستی کمک کند اما از آنجایی که ممکن است برای پوستهای خشک و حساس عوارضی بهمراه داشته باشد توصیه میشود استفاده از ماسک حتما زیر نظر پزشک باشد.

روش کمک کننده دیگر برای درمان جوش زیر پوستی ایجاد شوک دمایی به پوست است.

به این ترتیب که میتوانید ابتدا کمپرس آب گرم را به مدت ۱۰ دقیقه روی قسمت پیشانی و شقیقه ها قرار دهید و بلافاصله بعد از آن با گذاشتن یخ شوک دمایی را ایجاد کنید.

بعد از انجام این کار درصورت نداشتن حساسیت استفاده از پماد هیدروکورتیزون توصیه میشود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟