ترفندهای رانندگی در سربالایی [ویژه رانندگان تازه کار و کم تجربه]

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74990

رانندگی در سربالایی به ویژه در ترافیک سنگین می‌تواند برای هر راننده‌ای حتی کسانی که در ماشین سواری برای خود اسم و رسمی قائل هستند، کار دشواری باشد. در این راستا به تمام رانندگان به ویژه رانندگان تازه کار و کم تجربه به شدت توصیه می‌شود در روزهای اولی که ماشین خریده‌اند از رفتن به مسیرهای سربالایی خود داری کنند.

رانندگی در سربالایی از این جهت سخت است که کنترل ماشین ممکن است از اختیار راننده خارج گردد و موجب بروز حوادث ناگوار شود: در مسیرهای صاف زمانیکه پشت انبوهی از ماشین‌ها قرار می‌گیریم و مجبوریم مورچه‌ای حرکت کنیم، کنترل  ماشین کار سختی نیست: کافی است پای چپ خود را روی پدال کلاچ نگهدارید و پای راست خود را روی ترمز بگذارید و با هر دو متری که جلو شما خالی می‌شود به آرامی پای خود را از روی ترمز برداشته و یک نیشه گاز بدهید و دوباره پای خود را روی ترمز بگذارید و این کار را آنقدر تکرار کنید که از ترافیک خارج شده از مسیر صاف پیش‌رو لذت ببرید.

رانندگی در سربالایی

رانندگی در سربالایی آن هم زمانی که روبرو و پشت سر شما ماشین‌هایی با رانندگان خشمگین که ممکن است با زبان خود به هیچ یک از اعضای خانواده شما رحم نکنند، درست در فاصله نیم‌متری و حتی کم‌تر قرار گرفته‌اند اما کار سختی‌ست: پای چپ روی پدال کلاچ(البته در ماشین‌های دنده‌ای)، پای راست روی پدال ترمز، دست به فرمان، چشم‌ها به آینه‌ی بغل و آینه جلو! ماشین پیش‌رو نیم متر حرکت می‌کند و شما به محض اینکه پای خود را از روی ترمز بر می‌دارید تا گاز دهید، ماشین به سمت عقب حرکت می‌کند، بلافاصله از ترس اینکه به ماشین پشت سرتان نخورید دوباره به سرعت ترمز را فشار می‌دهید! اینجاست که رانندگی در سربالایی به مشکل‌ترین کار دنیا تبدیل می‌شود: نه راه پیش دارید و نه راه بس! اما نگران نباشید، با ما همراه شوید تا با چگونه رانندگی کردن در ترافیک سربالایی آشنا شوید.

رانندگی در سربالایی با خودرو دنده دستی

به همان میزان که رانندگی در سربالایی می‌تواند یک کابوس در ذهن شما باشد، در صورتیکه با شیوه رانندگی در سربالایی آشنا شوید به همان میزان می‌توانید از مشاهده توانایی خود در کنترل ماشین به خود ببالید.

در سربالایی‌ها از دنده‌های سنگین تر استفاده کنید؛ دنده ۱ برای سربالایی‌های خیلی تند و دنده ۲ برای سربالایی‌های با شیب کم‌تر و ۳ و ۴ برای جاده‌های سینه کش و روبه بالا مناسب به نظر می‌رسند.

فن نیم کلاچ

اگر در مسیر سربالایی مجبور هستید توقف کنید، حتما ترمز دستی را بکشید و برای حرکت از حالت سکون در رانندگی در سربالایی از فن نیم کلاچ استفاده کنید: برای این کار دنده را روی شماره ۱ قرار دهید، پای خود را از روی کلاچ مقدار  کمی بالا بیاورید تا خودرو آماده حرکت گردد در این هنگام پای خود را سریع از روی ترمز برداشته روی گاز قرار دهید. مواظب باشید که به یک‌باره پدال گاز را فشار ندهید.

استفاده از ترمز دستی

اگر در رانندگی در سربالایی استفاده از فن نیم کلاچ برای شما سخت است، از ترمز دستی استفاده کنید: در این وضعیت بودن اینکه ترمز دستی را رها کنید، خودرو را در دنده ۱ قرار دهید و به آرامی کلاچ را رها کرده و همزمان گاز بدهید و سپس ترمز دستی را رها کنید  تا خودرو حرکت کند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگر ترمز دستی شما کار نکرد چه کار باید کرد؟ در این وضعیت هم نگران نباشید و خونسردی خود را حفظ کنید؛ پای راست خود را به صورت افقی روی ترمز و گاز بگذارید و در همان حالت پدال گاز را فشار دهید. به آرامی کلاچ را رها کنید و گاز را بیشتر کنید تا خودرو شما آماده حرکت گردد سپس به آرامی پای خود را از روی ترمز بردارید و گاز را محکم‌تر فشار دهید تا خودرو شما به عقب باز نگردد.

توجه داشته باشید که همواره درجه آمپر خود را چک کنید چون در این وضعیت خودروها زودتر داغ کرده و  جوش می‌آورند.

رانندگی در سربالایی با خودرو دنده اتومات

اگرچه رانندگی در سربالایی با خودروهای دنده دستی و دنده اتومات اصول یکسانی دارند اما به نظر می‌رسد در خودروهای بسیار پیشرفته مشکل رانندگی در سربالایی آن هم در ترافیک سنگی به یک تفریح تبدیل شده باشد.

در سربالایی‌های تند، اتومبیل را از حالت اتومات  خارج کنید و به حالت دستی ببرید. از دنده‌های ۱ و ۲ دستی استفاده کنید. برخی رانندگان نیز با علائمی مثل + و ـ  دنده‌ها را به صورت دستی تغییر می‌دهند تا بتوانند  خودرو را در یک دنده نگه‌دارند. البته اگر خودرو شما خیلی پیشرفته و جدید است، خود اتومبیل سربالایی را تشخیص می‌دهد و نیازی به قرار دادن دنده به حالت دستی نیست. هنگام رانندگی در سربالایی اگر مجبور به توقف شدید، خودرو را در حالت Auto Hold قرار دهید تا هنگام حرکت به عقب برنگردد.

رانندگی در سربالایی

در خودروهای قدیمی‌تر که ترمزهای الکتریک و اتوماتیک ندارند اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید باید همزمان پای راست خود را روی پدال گاز فشار دهید و پای چپ خود را از روی ترمز بردارید تا خودرو به آرامی حرکت کند.

همانند خودروهای دنده دستی، هنگام رانندگی در سربالایی با خودروهای دنده اتوماتیک باز هم درجه آمپر خود را چک کنید و کولر را خاموش کنید و حتما به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به مسیرهای سربالایی ترمزهای خود را حتما چک کنید.

اینک که مطلب ما در مورد رانندگی در سربالایی را خواندید مطمئن هستم که از رفتن به سربالایی‌ها هراسی ندارید چون می‌دانید که باید یک خودرو دنده اتوماتیک پیشرفته بخرید یا اینکه با خودروهای دنده دستی هرگز به سربالایی‌ها وارد نشوید! اما نه! صبر کنید! رانندگی در سربالایی حتی با خودروهای پیشرفته نیز مستلزم رعایت برخی نکات خاص خود می‌باشد. به هرصورت چه ماشین شما دنده اتوماتیک باشد و چه دنده دستی همین که می‌بینید دارید به سربالایی نزدیک می‌شود سرعت را  افزایش دهید حتی تا دنده ۴ یا ۵ تا ماشین با بیشترین توان حرکت کند و مدت بیشتری در دنده ۵ بماند. به شرطی که مجبور به توقف نشوید چون داستان زمانیکه از حالت سکون مجبور به حرکت می‌شوید کمی فرق می‌کند.

.