راشاتودی: احتمال جنگ بین ایران و عربستان وجود دارد

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 38951

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اخیرا هشدار داده که اگر جامعه بین المللی موفق به اعمال تحریم بیشتر علیه تهران نشود، ریاض ممکن است در 10-15 سال آینده با ایران درگیر شود. با توجه به اظهارات دو طرف آینده روابط ایران و سعودی چندان روشن نیست و احتمال درگیری ایران و عربستان طی سال های آینده وجود داد.

راشاتودی در تحلیلی پیرامون اظهارات اخیر شاهزاده سعودی نوشت: بن سلمان در یک سفر تاریخی به پایتخت متحد دیرینه سعودی ها در مصاحبه با وال استریت ژورنال  خواستار محدودیت های بیشتر بر تهران شد. او در ادامه هشدار داد در صورتی که این تحریم ها اعمال نشود کشورش طی 10 تا 15 سال آینده با ایران وارد جنگ خواهد شد.

در سال های اخیر، تهران و ریاض بیش از پیش درگیر مسائل مختلف شده اند. در این بین بحران سوریه  همچنان یکی از مهمترین موارد درگیری دو کشور است.

سفر اخیر بن سلمان به واشنگتن نشان داد که آمریکا و عربستان در حال برنامه ریزی برای مقابله جدی با ایران هستند. ولیعهد 32 ساله عربستان سعودی پیش از سفر خود به آمریکا عملا اعلام کرد که کشورش آماده آغاز رقابت هسته ای با ایران است.

در نقطه مقابل نیز وزارت خارجه ایران رهبران سعودی را همدست تروریسم قلمداد کرد و پاسخ اظهارات تند بن سلمان را داد.

پادشاهی غنی از نفت سعودی و ایالات متحده تحت رهبری ترامپ بارها و بارها به توافق هسته ای با ایران تاخته اند. اکنون با شواهد موجود به نظر می رسد که ترامپ به دنبال برنامه ای برای مقابله با ایران در منطقه است.

به گفته ولادیمیر ساژین، یکی از محققان ارشد پژوهشکده مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه، آمریکا با خروج از توافق هسته ای ایران، خودش را در مرکز اعتراضات قرار می دهد، زیرا جامعه بین المللی به طور عمده این توافق را تایید می کند و تایید می کند که تهران به تعهدات خود پایبند است.

با این وجود و با توجه به اظهارات دو طرف آینده روابط ایران و سعودی چندان روشن نیست و احتمال درگیری ایران و عربستان طی سال های آینده وجود داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟