راز سلامتی در سالم ترین کشورهای جهان

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 107749

براساس نظر کارشناسان هر کشوری که در سه بخش «بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش و دفاع» بتواند سرمایه گذاری مناسب را انجام دهد می تواند به یک کشور پیشرفته و مقتدر تبدیل شود.

در این میان شاید به جرأت بتوان گفت که حوزه صحت و سلامت در مقایسه با دو عامل دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. در جامعه یی که شهروندان به عنوان نیروی انسانی از سلامت جسمی و روحی برخوردار نباشند بدون شک دیگر حیطه های زندگی فردی و اجتماعی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

سالم ترین کشورهای دنیا
سالم ترین کشورهای دنیا

با ما همراه شوید تا سالم ترین کشورهای جهان را بشناسید:

کشور های توسعه یافته، سالم ترین کشورهای دنیا

در تقسیم کشورهای جهان به دو گروه عمده سالم و ناسالم بدون شک کشورهای پیشرفته دنیا در لیست سالم ترین کشورهای دنیا قرار می گیرد چون شاخص های بهداشت و سلامت در این کشورها بالاست.

از سویی هم میزان دسترسی به خدمات درمانی در این کشورها بالاست و مرگ و میر ناشی از بیماری های خطرناک به حداقل می رسد. شرایط زندگی بهتر، مراقبت های بهداشتی مناسب، خدمات بهداشتی با کیفیت، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، وجود منابع غذایی سالم و کافی و کنترل بیماری ها از دیگر عواملی ست که به بالا بودن سطح سلامت در این کشورها کمک می کند.

از طرفی هم بیشتر کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا زباله های صنعتی خود را در مناطق مختلف کشورهای فقیر دفن می کنند و این خطر ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها در بین شهروندان کشورهای فقیر را افزایش می دهد.

امید به زندگی بالا و حفظ جان نوزادان در کشورهای پیشرفته از دیگر فاکتورهای سلامت بالا در این کشورها می باشد.

شاخص های سنجش کشورهای سالم

برای شناسایی کشورهای سالم و ارزیابی میزان سلامت در این کشورها می بایست فاکتورها و شاخص های مهمی را در نظر بگیریم.

به طور کلی شاخص های سنجش سلامت در کشورهای مختلف شامل «خطرات سلامت از جمله مصرف دخانیات، فشار خون و دیابت و چاقی، دسترسی به آب تمیز، امید به زندگی، سوء تغذیه و علل مرگ» می باشد.

براساس سنجش برخی موسسات و نهادهای عرصه سلامت همچون بلومبرگ هر کشوری که در این شاخص ها موفق به کسب امتیاز ۱۰۰ شود سالم ترین کشورهای جهان به شمار می رود.

اسپانیا، سالم ترین کشور جهان در سال ۲۰۱۹

اکنون که با شاخص های سنجش سلامت آشنا شدید می دانید که هر کشوری که در این عرصه ها امتیازات نزدیک به صد دریافت کند، سالم ترین کشورهای جهان به حساب می آید.

در این راستا و در سال ۲۰۱۹ کشور اسپانیا با کسب امتیاز ۹۲٫۷۵ توانست عنوان سالم ترین کشور جهان را به دست آورد. امید به زندگی در این کشور ۸۳٫۵ سال می باشد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ به ۸۵٫۸ سال برسد.

این میانگین عمر بالاترین در سطح جهان می باشد. اما دلیل سالم بودن شهروندان اسپانیایی و سالم ترین کشور در جهان رژیم غذایی مناسب مردم در اسپانیا می باشد.

سالم ترین کشورهای دنیا
سالم ترین کشورهای دنیا

اگرچه مردم اسپانیا دخانیات زیادی مصرف می کنند و شراب می نوشند اما سبک زندگی سالمی دارند. مردم اسپانیا رژیم غذایی سبک مدیترانه ای دارند که سرشار از چربی ها و حبوبات سالم و گوشت قرمز است و غذاهای فرآوری شده کمتر در سبد غذایی آنها یافت می شود.

اسپانیایی ها به پیاده روی علاقه زیادی دارند و میوه و سبزیجات زیادی مصرف می کنند. در کنار پیاده روی و مصرف مناسب میوه و سبزیجات مردم اسپانیا به مراقبت های بهداشتی نیز پایبند می باشند به طوریکه بیشتر مراقبت های جهانی در اسپانیا دیده می شود.

میزان مرگ و میر قابل پیشگیری در این کشور ۴۵٫۴ می باشد.

ایتالیا، ایسلند، ژاپن و سوئیس در رده های بعد از اسپانیا

همان طور که گفته شد اسپانیا در سال ۲۰۱۹ میلادی سالم ترین کشور جهان شناخته شد. پس از اسپانیا کشورهایی مثل ایتالیا، ژاپن، ایسلند و سوئیس نیز در رده سالم ترین کشورهای جهان قرار دارند.

از عواملی که سبب شده شهروندان این کشورها از لحاظ جسمی و روحی سالم باشند «ورزش در فضای باز، مراقبت های بهداشتی با کیفیت و رژیم غذایی سالم» می باشد. به دلیل میزان سلامت بالا در این کشورها امید به زندگی نیز افزایش یافته است.

انگلیس در رده نوزدهم

در لیست سالم ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی، کشور انگلیس در رده نوزدهم قرار گرفته است. در رده بندی سال ۲۰۱۹ این کشور یک پله سقوط کرده است.

براساس شاخص سلامت بلومبرگ در ۱۶۹ کشور مختلف دنیا در سال ۲۰۱۹ کشور استرالیا در رده هفتم، کانادا در رتبه شانزدهم و  ایالات متحده امریکا در رده سی و پنجم جای گرفته اند.

در میان تمام شاخص های مورد نظر بلومبرگ فاکتورهایی چون «امید به زندگی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، چاقی و مصرف دخانیات» از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

به این ترتیب می توان به جرات گفت که زندگی در کشوری مثل اسپانیا آرزوی هر  انسانی ست. مردم اسپانیا اگر مصرف دخانیات و نوشیدن شراب را کنار بگذارند بدون شک به جایگاهی به مراتب بهتر و بهتر در حوزه سلام در دنیا قرار می گیرند. البته اقدامات دولت اسپانیا در بخش سلامت نیز درخور ستایش می باشد.  

سالم ترین کشورهای دنیا
سالم ترین کشورهای دنیا

  راز سلامت اسپانیایی ها

همان طور که دیدید اسپانیا در رده بندی سالم ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی در رتبه نخست قرار گرفت. اسپانیایی ها گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند.

آمار پیاده روی در اسپانیا از تمام  کشورهای اروپایی بالاست. در این کشور ۳۷ درصد مردم به جای استفاده از ماشین پیاده به سر کار خود می روند. درصد پیشگیری از مرگ در اسپانیا ۴۵٫۴ می باشد یعنی یک نفر از هر صد هزار نفر.

 پانزده کشور سالم دنیا

براساس رده بندی نهادها و موسسات فعال در زمینه بهداشت و سلامت و ارزیابی میزان سلامت در بین کشورهای دنیا از  جمله بلومبرگ می توان پانزده کشور سالم دنیا را به صورت زیر دسته بندی کرد.

اولین کشور سالم در دنیا اسپانیا، دومین ایتالیا، سومین کشور سالم ایسلند و چهارمین کشور ژاپن می باشد. در این لیست کشورهایی مثل سوئیس، سوئد، استرالیا، سنگاپور، نروژ، لوکزامبورگ، فرانسه، اتریش، فنلاند، هلند و کانادا در رتبه های بعدی قرار دارند.

بنابراین اگر امکان زندگی در یکی از این کشورها برای شما مقدور نیست بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا هر روز به اندازه کافی ورزش کنید.