رئیس کمیسیون حقوق بشر: مقامات در اظهاراتشان کرامت انسانی را در نظر بگیرند

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 34024

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نشستی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر از مقام‌های حکومتی افغانستان خواست تا در اظهارات شان کرامت انسانی را درنظر گیرند.

خانم سمر گفت از مسؤولان بلند رتبه دولتی “خواهش” می‌کند، ازاصطلاحاتی که سبب “تبعیض می‌شود و خلاف کرامت انسانی، انسان‌ها است” استفاده نکنند.

او افزود “طور مثال، یکی وزیران که حالا در کابینه نیست، گفت، من برای پلیس گفتیم که قلع و قمع کنید، در دریا بیندازید. این چیست؟ قلع و قمع کنید در دریا بیندازید، یعنی هرکار که می‌خواهید بکنید،جنگ را مراعات نکنید، مسأله محاکمه عادلانه را مراعات نکنید، قانون را مراعات نکنید”.

هرچند خانم ثمر نامی از کدام مقام دولتی افغانستان نگرفت اما رییس جمهور غنی در اظهارات اخیرش گفته بود “هرکسی که ادعا دارد که یک عضو عالی‌رتبه این کشور یا وسط رتبه یا غیره همرای داعش شامل است، جرأت کند به محکمه بیاید ادعای خود را ثابت کند، اگر نه چادر بپوشد.”

این اظهارات رییس جمهور افغانستان سبب عکس العمل های زیادی در رسانه های اجتماعی این کشور گردید که به دنبال ان رییس جمهورغنی از زنان افغانستان عذر خواهی کرد .

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از افزایش تلفات افراد ملکی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که میزان تلفات افراد ملکی که از سوی نیروهای طرفدار دولت افغانستان صورت می‌گیرد، اخیرأ افزایش یافته است.

خانم سمر، از خشونت علیه اطفال و استفاده از آنان در منازعات نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که هنوز هم از کودکان در میان نیروهای خیزش مردمی استفاده می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟