رئیس مجلس نمایندگان: از مجموع 16 مصوبه و طرح قانون هیچکدام توسط رئیس جمهور تطبیق نشده است

  • انتشار: ۷ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیپارلمان
  • شناسه مطلب: 21377

عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان می گوید؛ از مجموع 4 مصوبه و 12 طرح قانون که توسط پارلمان تصویب شده است، یا توسط رئیس جمهور توشیح نشده و یا هم در صورت توشیح آن تطبیق نشده است.

مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید، رییس جمهور به تصمیم‌های مجلس اعتنایی ندارد و بیشتر تصمیم‌های خودش هم مغایر قانون است.

عبدالرؤوف ابراهیمی، رییس مجلس می‌گوید، آنان تاکنون 4 مصوبه و 12 طرح قانون را تصویب کرده‌اند، اما حکومت تاکنون این مصوبه‌ها و طرح قوانین را یا توشیح نکرده یا اگر توشیح کرده، تطبیق نکرده است.

آقای ابراهیمی می‌افزاید، مجلس هفت تن از وزرای کابینه را سلب صلاحیت کرد، اما حکومت خلاف قانون شماری از این وزیران را سرپرست معرفی کرد و به جای شماری هم که سلب صلاحیت شدند، تاکنون نامزدی معرفی نشده است.

بی نظمی و هرج و مرج در کارهای اداره‌های دولتی و انتقال بخش‌هایی از برخی وزارت‌خانه‌ها به دیگر وزارت‌خانه‌ها پس از تصویب بودجه از سوی مجلس نمایند‌گان از دیگر شکایت‌های رییس پارلمان افغانستان اند.

ابراهیمی می‌گوید که اگر به این موارد حکومت توجه نکند، مجلس تصامیم جدی‌یی را اتخاذ خواهد کرد.

رییس پارلمان با اشاره به ایجاد وزارت‌های دولت در امور توریسم و اصلاحات امنیتی می‌گوید، حکومت باید پیش از تشکیل اداره‌یی جدید با نمایند‌گان مجلس مشورت کند.

شماری از اعضای مجلس با بیان این موارد خواهان احضار رییس جمهور به شورای ملی برای پاسخگویی شدند.

اما کمال‌ناصر اصولی می‌گوید، برای جلب توجه حکومت باید درِ مجلس برای مدتی بسته شود. به گفتۀ آقای اصولی، در صورت بی‌نتیجه‌ماندن این اعتراض، اجماع ملی تشکیل شود.

این چندمین بار است که مجلس نمایند‌گان و ارگ ریاست جمهوری در تقابل قرار می‌گیرند، اما بر بنیاد گزارش‌ها رییس جمهور در هر مورد شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان را به یک نشست خصوصی دعوت می‌کند و پس از آن، تنش بین مجلس نمایندگان و ارگ برای مدتی فروکش می‌شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟