رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا: وضعیت آینده افغانستان بدتر می شود/ پیشرفت از بین خواهد رفت

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 22236

دن کوتس، هم‌آهنگ‌کننده سازمان استخباراتی ملی امریکا در مورد تحولات اوضاع افغانستان هشدار داده است و گفته است که وضعیت سیاسی در افغانستان در سال 2018 بدتر خواهد شد و پیشرفت های سال های قبل در افغانستان از دست خواهد رفت.

دن کوتس که روز پنج‌شنبه گذشته در کنگره امریکا صحبت می‌کرد، گفت: «وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان به طور قطع با وجود افزایش کمک‌های نظامی امریکا و شریک‌هایش در سال۲۰۱۸ میلادی خراب‌تر خواهد شد.»

آقای کوتس که گزارش سالانه اطلاعاتی را در باره‌ی تهدیدهای جهانی در کنگره‌ی امریکا ارایه می‌کرد، افزود: «گروه طالبان هم‌چنان نفوذ خود را به خصوص در مناطق روستایی افغانستان ادامه خواهد داد، عملکرد نیروهای افغان احتمالاً به دلیل عملیات‌های طالبان، تلفات در میدان جنگ، فرار سربازان، کاستی‌ها در فراهم‌کردن تدارکات و ضعف فرمان‌ها تنزیل می‌یابد.»

این مقام ارشد سازمان امنیت ملی امریکا در گزارشش درباره تهدیدهای جهانی، گفته است که “پاکستان درپیکار با تروریسم ناکام بوده است، گروه‌های تروریستی در پاکستان، به طرح‌ریزی حمله بر هند و افغانستان ادامه می‌دهند.”‎

به گفته آقای کوتس، افغانستان با وضعیت بسیار دشوار اقتصادی رو‌به‌‌رو است، زمانی پایان‌دادن به وابستگی کمک‌های خارجی نتیجه می‌دهد که مانع کاهش طالبان شوند و یا با آن‌ها به توافق صلح برسند.

بعد از سال‌ها کاهش نیروی خارجی در افغانستان، ناتو قصد دارد دو باره هزاران سرباز اضافی را به دلیل حمایت دولت کابل و جلوگیری از یورش طالبان به این کشور بفرستد. رویترز گزارش داده است که اداره ترامپ در حال بررسی جدی فرستادن سه تا پنج هزار سرباز اضافی به افغانستان است.

جنرال وینسنت استوارت، رییس اطلاعات ارتش امریکا تاکید می‌کند که ناتو و امریکا باید قبل از این که «میوه‌هایی که به ثمر رسیده را از دست بدهند» در باره‌ی افزایش نیروهای نظامی در افغانستان به یک فیصله برسند. او علاوه کرد: «وضعیت بدترخواهد شد و ما پیش‌رفت‌های که در سال‌های گذشته این‌جا داشته‌ایم را از دست خواهیم داد.»

بر اساس گزارش‌های امریکا، دولت کابل تنها ۶۰ در‌صد خاک افغانستان را در کنترل دارد و متباقی تحت کنترل گروه طالبان است و یا هم توسط آن‌ها به چالش کشیده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟