رئیس سابق اف‌ بی‌ آی: ترامپ دروغ می‌گوید

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25583

موضوع جلسه جنجالی سنا درباره اظهارات جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌ بی‌ آی درباره دولت ترامپ و نقش روسیه در انتخابات این کشور بود. اظهاراتی که بدون پیامد نمی‌ماند.

“ترامپ دروغ می‌گوید”

آقای کومی پنجشنبه (هشتم ژوئن) در ادای توضیحاتی در کمیته اطلاعاتی مجلس سنا گفت که آقای ترامپ پیوسته از او تعریف می‌کرد، و اخراج او برایش قابل درک نبود. جیمز کومی گفت دونالد ترامپ پس از اخراجش به وی و اف‌ بی‌ آی افترا زده است. او درباره اظهارات دونالد ترامپ گفت: “آنها دروغ بودند، به همین سادگی.”

کومی در این جلسه همچنین افزود که ترامپ در نخستین نشست بعد از شروع فعالیت رسمی کار خود، ابقای او را در پست ریاست اف‌ بی‌ آی مشروط به وفاداری او کرد و از او خواسته است که پرونده رابطه فلین با سفیر روسیه در واشنگتن پیگیری نشود.

گویا ظاهرا آن گونه که رئیس سابق اف بی آی گفته است، ترامپ درخواست‌اش مبنی بر پایان دادن به تحقیقات پیرامون تماس‌ اعضای تیم انتخاباتی خود با مقامات روسی را در ماه مارس بار دیگر تکرار کرده است.

آقای ترامپ حدود یک ماه پیش جیمز کومی را به اتهام عملکرد نامطلوبش در رسیدگی به ماجرای جنجالی ایمیل‌ های هیلاری کلینتون اخراج کرد.

دموکرات‌ها می گویند که دلیل اصلی اخراج کومی، اصرارش به ادامه تحقیقات درباره اتهام تعاملات سری ستاد انتخاباتی آقای ترامپ با روسیه بوده است. جیمز کومی نیز در جلسه کمیته سنا همین اتهام را مطرح کرد.

او گفت: “معتقدم که من به خاطر تحقیقات روسیه اخراج شدم.” آقای کومی افزود: “من اخراج شدم تا نحوه تحقیقات پرونده روسیه تغییر کند یا تلاش شود تغییر داده شود. این خیلی موضوع مهمی است.”

جیمز کومی در پاسخ به این سوال که چرا تمام جلسات و مکالمات با آقای ترامپ را صورتجلسه کرده گفت که او در این ملاقات‌ها تنها بوده و نگران این بود که آقای ترامپ احتمالا درباره محتوای این نشست‌ها “دروغ” بگوید.

آقای کومی افزود که او می‌دانسته احتمالا روزی برای دفاع ا زخود و اف‌ بی‌ آی به این یادداشت‌ها نیاز خواهد داشت.

واکنش‌ها: رئیس جمهور دروغ گو نیست

دونالد ترامپ روز پنجشنبه به طور مستقیم به ویژه در شبکه توییتر به صحبت های جیمز کومی واکنش نشان نداد، اما مارک کاسوویتز، وکیل خصوصی آقای ترامپ در یک نشست خبری اعلام کرد که موکلش هرگز به آقای کومی نگفته است که “من وفاداری می‌خواهم، من انتظار وفاداری دارم.” او گفت رئیس جمهور آمریکا هرگز نخواسته است که تحقیقات اف‌ بی‌ آی را متوقف کند. وکیل آقای ترامپ افزود که می‌توان آقای کومی را برای درز دادن اطلاعات تحت پیگرد قرار داد.

در واکنش‌های دیگری به اظهارات رئیس سابق اف.بی.آی و دروغگو خواندن دونالد ترامپ، پل رایان، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در واکنش گفته است که درخواست های جنجالی آقای ترامپ احتمالا به این خاطر بوده که در گذشته سابقه کارهای دولتی نداشته است.

کمیته مرکزی حزب جمهوریخواه نیز در روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌های متعددی تلاش کرد که اعتبار اظهارات جیمز کومی را زیر سوال ببرد. یکی از پسران دونالد ترامپ نیز در توییتر نوشت که جیمز کومی به درز اطلاعات محرمانه علیه پدرش بیشتر از تبرئه او از اتهامات تمایل داشت.

سارا هاکبی سندرز، از سخنگویان کاخ سفید، هم در پاسخ گفت: “نه، من قطعا می توانم بگویم که رئیس جمهور دروغ گو نیست.” وی سوال در این خصوص را اهانت آمیز دانست.

بسیاری معتقدند فشارها بر کاخ سفید و بر شخص دونالد ترامپ پس از اظهارات و اعتراف‌های رئیس سابق اف بی آی در مجلس سنا افزایش خواهد یافت. مخالفان ترامپ اظهارات جیمز کومی را نشانه‌ای آشکار از تمایل ترامپ برای کارشکنی در تحقیقات قوه قضائیه آمریکا ارزیابی می‌کنند از طرف دیگر این اعترافات باعث خواهد شد تا بحران ناشی از تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با سفیر روسیه در واشنگتن ابعاد جدیدی یابد.

جلسه کمیته اطلاعاتی سنا روز پنجشنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی (ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی) آغاز شد. اکثر شبکه‌های بزرگ تلویزیونی آمریکا مستقیما از این جلسه گزارش دادند. جلسه پس از دو ساعت و ۴۲ دقیقه تمام شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟