رئیس جمهور غنی: تروریزم و افراطیت خوب و بد، وجود ندارد

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 1882

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در محفل گرامی داشت روز جهانی حقوق بشر گفت: فقر، محرومیت، بی عدالتی و فساد بزرگترین تهدید در مقابل ارزش های بشری است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در این محفل که در تالار لیسه امانی برگزار گردید، رئیس جمهور ضمن اتحاف دعا به روح شهدا، گفت که امیدوارم خداوند ج ما را توفیق دهد تا کودک، زن و سایر مردمان این سرزمین را مصئون سازیم و از فضای وحشت بیرون نمائیم.

رئیس جمهور گفت که وجدان اجتماعی در افغانستان نهایت قوی است. وی افزود: قدسیه به چی گناهی کشته شد، ده پارهء قران کریم را حفظ کرده بود و روزه به دهن به شهادت رسید و نوجوانان و اطفال ما در یحیی خیل ولایت پکتیکا به کدام گناهی کشته شدند، در اینجا باید وجدان جمعی به یک صدا بگویند که بس است، دیگر آنرا نمی پذیریم، این اعمال قابل قبول نبوده و انسانی و اسلامی نیست.

رئیس جمهور غنی از علمای دینی، بزرگان قومی و جامعه مدنی خواست تا یک صدا بگویند که این اعمال را قبول نداریم. اگر دشمنان در این فکر باشند که با این اعمال شان اراده ما را می شکنند، این را باید بدانند که افغانستان پنجهزار سال دوام کرده است و هزاران سال دیگر نیز دوام خواهد کرد.

محمد اشرف غنی گفت: ترور شاخص افلاس اخلاقی است، زمانیکه یک تروریست دست به ترور میزند ثابت می سازد که به افلاس اخلاقی رسیده است و شکنجه از سوی هر کسیکه انجام میشود، تنزل به وحشت است.

رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد: ما هر نوع شکنجه دولتی، غیر دولتی و بین المللی را محکوم می نمائیم و از حقوق ملت خود به یک صدا دفاع می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه مردم افغانستان به عنوان یک اجتماع بشری به مصئونیت نیاز دارند، گفت: مردم افغانستان به حقوق اولیه خویش که مصئونیت از ترس و مرگ ناگهانی است، نیاز دارند.

رئیس جمهور در مورد حقوق بشر و ارزشی که اسلام به آن قایل است، گفت: معیار حقوق بشر اسلامیت، و انسانیت است، شکنجه در دین مبین اسلام جای ندارد.

محمد اشرف غنی در مورد ایجاد اعلامیه حقوق بشر و نقش مسلمانان در آن گفت: بزرگترین متفکرین دنیای اسلام اعلامیه جهانی حقوق بشر را تایید کرده اند و این اعلامیه نتیجه تفکر یک تمدن نیست بلکه تلفیقی از تمدن های بشری است.

رئیس جمهور خطاب به دولت های که نهاد های خبیثه غیر دولتی را بحیث سیاست دولتی استفاده می کنند گفت که حالا در منطقه ما ثابت شده است که تروریزم و افراطیت خوب و بد، وجود ندارد. اگر سیاست های دولتی این باشد که قلمرو همسایه را به میدان جنگ مبدل سازد، در حقیقت خانه خودش به میدان جنگ مبدل میشود.

محمد اشرف غنی گفت که سرنوشت ما در منطقه با هم گره خورده است، بدون همکاری های منطقوی ما از این مشکلات بیرون شده نمی توانیم.

رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که ضعف ما تا زمانی ادامه میابد که مردم فکر کنند که ما تقسیم هستیم، اولین چیزیکه برای ما نیاز است اراده ملی و وحدت ملی است.

وی افزود: حکومت وحدت ملی سمبول وحدت ملی کشور است، کسی به این فکر نباشد که وحدت ما از هم می پاشد، زیرا هر کسیکه بالای نفاق افغانها قمار زده، باخته است. ما متحد هستیم و با اراده واضح به پیش میرویم.

محمد اشرف غنی گفت: صلح یک نیاز حیاتی و اجتماعی ماست. باید از حالت بی ثباتی دوامدار به طرف ثبات پایدار برویم.

رئیس جمهور خطاب به رئیس و اعضای کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که دولت به استقلال تان احترام دارد، با استقلالیت کار کنید زیرا قانون اساسی کشور این حق را به شما داده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟