رئیس جمهور ترکیه: اجازه نمی دهیم قدس تقسیم شود

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 34328

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اینکه قدس خط سرخ این کشور است، اعلام کرد، زمان آن رسیده که جهان کشور فلسطین را برای تغییر معادلات فعلی به رسمیت بشناسد. وی گفت ما اجازه نمی دهیم قدس تقسیم شود.

به گزارش اسکای نیوز عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول با بیان اینکه استانبول برادر قدس است، اعلام کرد: ما امروز برای بررسی تجاوزاتی که علیه مردم فلسطین و قدس رخ داده اینجا جمع شدیم. قدس شهری تحت اشغال اسرائیل است و نباید شاهد چنین تصمیماتی از سوی هر کشوری با هر جایگاه و اعتباری باشیم. تصمیم ترامپ مخالف قوانین بین‌المللی است و اسرائیل تنها طرفی است که آمریکا را در این تصمیم تایید کرده است.

وی گفت: همه کشورهای جهان از جمله پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مخالفت خود را با این تصمیم آمریکا اعلام کردند. من هم به عنوان رئیس دوره‌ای نشست سازمان همکاری اسلامی بارها گفته و باز هم می‌گویم این تصمیم نادرست به معنای مجازات فلسطینی‌هایی است که خواهان صلح هستند. اگر به نقشه فلسطین و اسرائیل نگاه کنیم می‌بینیم اشغالگرهای اسرائیل و کاهش اراضی فلسطینی از سال 1948 به مراتب ادامه داشته و متاسفانه اراضی اسرائیلی چند برابر اراضی فلسطین شده است. نقشه فلسطین و اسرائیل نشان می‌دهد اسرائیل دولتی اشغالگر و تروریست است.

اردوغان در ادامه به اقدامات جنایت کارانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین اشاره کرده و گفت: نیروهای صهیونیستی به یک طفل 10 ساله حمله برده و او را در دادگاه محاکمه و به زندان می‌برند یا اینکه یک مادر را به زور از کودکش جدا می‌کنند و اینها نشان می‌دهد که اسرائیل ماهیتی تروریستی دارد. تصمیمی که ترامپ درباره قدس گرفت در واقع جایزه‌ای به اشغالگری‌های اسرائیل، محاصره، تخریب منازل فلسطینی‌ها، سلب اراضی و دارایی‌های فلسطینی‌ها و قتل و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط اسرائیل است. آمریکا گرچه کشوری بزرگ و قوی و دارای تسلیحات و ارتشی قوی است اما آنچه که به کشورها جایگاه می‌دهد مساله حق است. آمریکا که مدتی است کنار کسی ایستاده که خواهان صلح است مواضع متنقاضی با این مساله دارد. همانطور که در سوریه هم شاهد این مساله بودیم.

وی تاکید کرد: تصمیم ترامپ هیچ چیز را عوض نمی‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم قدس تقسیم شود. نمی‌توانیم در قبال این تحولات دست بسته بنشینیم. تصمیم ترامپ به مثابه نابودی انسانیت و ضربه سختی به فرهنگ و تمدن و نیز نقض قوانین بین‌المللی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟