رئیس جمهور برای اشتراک در نشست سران سازمان شانگهای عازم چین شد

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 43618

رئیس جمهور اشرف غنی در صدر یک هیات بلندپایه دولتی، برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای برای سفری دو روزه عازم چین شد.

مقامات در دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری می گویند که رئیس جمهور غنی به منظور اشتراک در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صبح امروز (شنبه) عازم شهر چینگ دائو در جمهوری خلق چین شده است.

رئیس‌جمهور کشور در این سفر بر علاوه اشتراک و ایراد سخنرانی در هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، با شماری از سران و مقامات کشورهای اشتراک کننده، از جمله روسای جمهور چین، ایران، تاجیکستان و ازبکستان دیدار خواهد کرد.

در نشست سازمان همکاری شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 جوزا در چینگ دائو واقع در ولایت شاندونگ در شرق چین برگزار می شود رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 جون سال 2001 میلادی در شهر شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در تاشکند، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.

اکنون افغانستان، ایران، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟