رئیس جمهور: افغانستان را گورستان تروریست ها میکنیم

  • انتشار: ۹ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 4754

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جامعه باز، اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور که در نخستین سفر رسمی‌اش به هند رفته است، در سخنرانی با نارندیرا مودی، نخست‌وزیر هند گفته است که افغانستان سال سختی پیش‌رو خواهد داشت، زیرا تروریستان بین‌المللی کشور را هدف قرار داده‌اند و افغانستان در غیاب تمامی همکاران و همسایه‌هایش با این تروریستان می‌جنگد.

اشرف غنی، رییس‌‌جمهور‌ کشور که برای سفر سه‌روزه به هند رفته است، دیروز (سه‌شنبه، ۸ثور) در نشست مشترک خبری با ناریندرا مودی، نخست‌وزیر هند حضور یافت. او در این نشست گفت: صلح هدف اصلی افغانستان است؛ چون تروریزم بر زندگی کودکان، زنان و جوانان ما سایه افگنده و همه‌روزه قربانی می‌گیرد. رییس‌جمهور در این نشست تأکید کرد: ما نمی‌توانیم تروریسم را به خوب و بد تقسیم کنیم، نباید میان تروریسم فرق قایل شد؛ بلکه یک رویکرد واحد با اتحاد میان منطقه و جهان برای مبارزه با این پدیده نیاز است.

رئیس دولت وحت ملیبا اشاره به این‌که با تروریسم باید جداً مبارزه شود تا شکست بخورد گفت، افغانستان گورستان تروریستان خواهد بود، نباید اراده ما را کسی نادیده بگیرد و ما هیچ‌گاهی به تروریسم سر تسلیم فرود نخواهیم آورد. رییس‌جمهور غنی توضیح داد، اگر قرار باشد که تروریسم مهار شود و مرض علاج یابد، ما به چهارچوب همکاری‌های منطقوی نیاز داریم. گذشته ما باید درسی برای آینده باشد، منطقه ما باید بر گذشته پیروز شده و آیندۀ‌شان را بسازند؛ اما از درس‌های خوب گذشته ‌‌نیز آموخت. غنی گفت، ما متعهد‌یم که چگونگی همکاری منطقوی را برای مبارزه با اشکال گوناگون خشونت تغییر دهیم.

با هند در هزارجا پیوند داریم

در سوی دیگر، رییس جمهور غنی با توضیح این‌که افغانستان و هند در هزارها نقاط در هزاران سال باهم پیوند و منافع مشترک دارند گفت، امروز ۱۳ میلیون افغان در هند زندگی می‌کنند که با گذشت صدها سال، هنوز می‌توانند پشتو یا دری حرف بزنند و هم‌اکنون ۱۳ هزار دانشجوی افغان مصروف تحصیل در دانشگاه‌های هندوستان‌اند و این کار می‌تواند زمینۀ روابط جدید و گسترش روابط موجود را تا نسل‌های بعدی مساعد سازد.

همکاری‌های اقتصادی

رییس‌جمهور غنی: افغانستان چهارراه انتقال اموال و نقطه وصل نظریات از آسیای جنوبی به آسیای مرکزی و غربی بوده است و امروز نیز می‌خواهد جایگاه تاریخی خود را به‌عنوان نقطه وصل این مناطق احیا کند. دو طرف بر همکاری‌های اقتصادی از طریق راه چابهار و بندر واگا در پاکستان تعهد کردند.

رییس‌جمهور غنی هم‌چنین از همکاری ۲٫۲ بلیون دالری هند در بخش‌های زیربنایی افغانستان تشکر کرد و گفت که امیدواریم هند با فقر، یگانه دشمن افغانستان، هم‌چنان همکاری کند.

همکاری هند و افغانستان شگوفا شده است

همزمان با این، ناریندرا مودی، نخست‌وزیر با اشاره به این‌که روابط میان هند و افغانستان شگوفا شده است گفت، روابط میان هند و افغانستان روابط میان دو کشور یا دو دولت نیست؛ این یک روابط بی‌انتهای قلبی میان مردمان دو کشور است.

نخست‌وزیر هند با اعلام همکاری در زمینۀ اقتصادی با افغانستان از روند صلح افغانستان نیز اعلام حمایت کرد. مودی در این نشست گفت، کشورش از روند صلح و ثبات در افغانستان در چهارجوب قانون اساسی این کشور که توسط خود افغان‌‌ها رهبری شود، حمایت و پشتیبانی می‌کند. مودی با اشاره به حل صلح‌آمیز و بدون خون‌ریزی جنگ در افغانستان، از همسایه‌های افغانستان خواست تا نقش مثبت و سازنده‌ای در پایان جنگ افغانستان داشته باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟