رئیس جمهور اصلاحات انتخاباتی را تایید کرد

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 9260

دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده که محمد اشرف غنی با هفت ماده از یازده ماده پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، این دفتر در خبرنامه‌ای که روز گذشته (یکشنبه ۱۵ سنبله) منتشر کرد، گفته است که اشرف غنی در فرمانی ضمن تقدیر از عملکرد این کمیسیون، پیشنهادهای مرحله اول کار برای اصلاحات در کوتاه‌مدت را تایید کرده است.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی که بر اساس موافقت‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی ایجاد شده است، یک هفته پیش بسته پیشنهادی خود برای اصلاح نظام انتخاباتی این کشور را ارائه کرد.

«ابطال تمام کارت‌های رای‌دهی که پیش از این توزیع شده است»، «تغییر سیستم رای‌دهی از رای واحد غیرقابل انتقال به سیستم موازی»، «ایجاد کمیته‌ای به نام شفافیت برای رسیدگی به تخلفات کلان انتخاباتی» و «شکایت‌ها علیه کمیسیون‌های برگزار کننده انتخابات» و «شرایط تازه برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی»، از موارد عمده این پیشنهادها هستند.

«صدیق‌الله توحیدی»، معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی در مصاحبه با خبرگزاری بی‌بی‌سی گفت که حکومت افغانستان در حال حاضر با ایجاد کمیته شفافیت، به دلیل تعارض با قوانین کشور و همچنین تغییر نظام انتخاباتی، با هدف کار بیشتر بر روی جنبه‌های حقوقی آن، موافقت نکرده است.

به گفته توحیدی در نظر گرفتن شرط حداقل تحصیل برای نامزدهای شورای ملی نیز به دلیل مغایرت با قانون اساسی از بسته پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی حذف شده است.

در فرمان ریاست جمهوری همچنین از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته شده تا در تهیه جدول زمانی برگزاری انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالی‌های افغانستان، پیشنهادهای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را عملی کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟