رئیس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان: افغانستان تاوان خودخواهی های چند عقل کل را می دهد

  • انتشار: ۱۶ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 17638

در نشست مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان که پیرامون سیاست خارجی افغانستان با حضور شخصیت های سیاسی و علمی کشور برگزار شده بود، رئیس این مرکز ضمن انتقاد از رهبران افغانستان گفت که خود خواهی و تک روی ها یکی از آفت های سیاست در جامعه افغانستان است و کشور ما تاوان این خودخواهی ها را می دهد.

داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان روز پنج شنبه در نشستی زیر نام «گفت‌وگوی ملی پیرامون سیاست خارجی کشور» در کابل می‌گوید، افغانستان تاوان خودخواهی‌های چند عقل کُل را می‌پردازد. او تأکید می‌کند که یکی از آفت‌های سیاست و جامعۀ افغانستان، جذابیت و پذیرش تک‌روی‌ها و تصمیم‌های «عقل‌ِ کُل محور» است.

به گزارش سلام وطندار؛ امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی نیز در این نشست می‌گوید، سیاست خارجی افغانستان دارای دو معضلۀ اساسی‌ست؛ «نان‌آور بیگانه و قشر سیاسی ناکس»، و تا زمانی که میان این دو هم‌سویی به وجود نیاید؛ افغانستان به سیاست خارجی مدون دست نمی‌یابد.

به گفتۀ رییس پیشین امنیت ملی، افغانستان پس از سال 2011 به دست افرادی بی‌ریشه افتاد که همه فرصت‌های جهانی را از دست دادند. آقای صالح می‌گوید، اگر زبان سیاست خارجی افغانستان به گونۀ درست مدیریت نشود، تنش‌های منطقه‌یی روز به روز فزونی خواهند یافت.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شورای امنیت هم در این نشست می‌گوید، افغانستان در شرایط کنونی باید سیاست خارجی متوازن، کثیرالمحور و دور از تبارگرایی را در پیش گیرد. به گفتۀ آقای اسپنتا، تا زمانی که سیاست خارجی کشور کثیرالمحور نشود، چالش‌ها از میان نخواهند رفت.

مشاور پیشین شورای امنیت تأکید می‌کند که حکومت وحدت ملی باید نگرانی‌های کشورهای منطقه پیرامون داعش را جدی بگیرد و نگذارد افغانستان تبدیل به تخته‌خیز تروریست‌ها به کشورهای دیگر شود.

اما نصیراحمد اندیشه، معین وزارت خارجه می‌گوید، مشکلات کنونی کشور برخاسته از عوامل بیرونی است. آقای اندیشه، خواستار اجماع نهادهای داخلی و شهروندان کشور برای تعیین سیاست خارجی‌ست.

به گفتۀ آقای اندیشه، کشورهای منطقه خواهان سیاست خارجی بی‌طرفانۀ افغانستان در قضایای منطقه و جهان اند.

اولین گفتگوی ملی سیاست خارجی افغانستان با حضور وزرای قبلی خارجه داکتر اسپنتا و داکتر زلمی رسول و روسای پیشین امنیت ملی امرالله صالح و رحمت الله نبیل و معین وزارت خارجه دکتر اندیشه با ابتکار انستیتوت مطالعات استراتژیک دکتر مرادیان با موضوع گذار نظام بین الملل و سیاست خارجی افغانستان در این مرکز برگزار شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟