دیپلمات ایرانی: کشورهای آسیای مرکزی آزادی خود را مدیون مردم افغانستان هستند

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 73459

مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد روز جمعه در محفلی باشکوه از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای همرزم ایشان تجلیل کردند.

محمود افخمی، سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات که یکی از سخنرانان این مراسم بود ضمن اشاره به نقش آفرینی های سردار سلیمانی در سراسر جبهه مقاومت و افغانستان، از بصیرت مردم افغانستان و حضور موثر آنها در دوران های مختلف تقدیر کرد.

وی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی توسط سربازان تروریست آمریکایی اظهار داشت: جهان اسلام به خصوص کشورهای منطقه در سوگ این سردار بزرگ می سوزند و خانواده های شهدا مجددا سوگوار شدند؛ سردار سلیمانی علیرغم محدودیت های زمانی که داشت، از هر فرصتی برای سر زدن از خانواده های شهدا استفاده می کرد و به آنها رسیدگی می نمود.

افخمی با بازخوانی قطعه هایی از تاریخ معاصر افغانستان و شهادت ناجوانمردانه برخی از چهره های جهادی و سیاسی افغانستان گفت: اگر به تاریخ اخیر افغانستان نگاه بکنیم می بینیم که بسیاری از سران افغانستان نیز ناجوانمردانه به شهادت رسیدند؛ شهید مزاری، شهید احمد شاه مسعود، شهید مصطفی کاظمی، شهید استاد ربانی و بسیاری دیگر از شهدای افغانستان در کمال ناجوانمردی و در عملیات های بزدلانه به شهادت رسیدند.

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات بیان داشت: حلقه صهیونیستی و آمریکایی همیشه تلاش داشته است که مهره های اثر گذار جهان اسلام را به هر شکلی حذف کند و با ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند ناجوانمردانه عزیزان ما را به شهادت می رسانند.

وی افزود: نقش سردار بزرگ اسلام، سردار سلیمانی در افغانستان کاملا محسوس است؛ در زمانی که فتنه بزرگی در افغانستان به وجود آمد و افغانستان مورد اشغال قرار گرفت، تنها مردی که ایستاد و پشتیبانی و حمایت و طراحی کرد این سردار بزرگ بود. هجوم گروه‌های منحرف باعث سقوط افغانستان شد و بیش از ۸۵ درصد از جغرافیای افغانستان در اختیار گروه طالبان قرار گرفت؛ حکومت مستاصل شده بود، زمزمه‌های پذیرش طالبان در افغانستان از سوی خیلی از مقامات به منظور جلوگیری از کشتار کلید خورد و قصد شده بود که افغانستان را تسلیم طالبان کنند، اما یگانه مردی که وارد شد و توانست افغانستان را نجات دهد سردار سلیمانی عزیز بود.

افخمی تاکید کرد: وی با تزریق روحیه به مجاهدین افغانستانی آنها را در مقابل فتنه گران بسیح کرد و بعد از حضور شهید سلیمانی در افغانستان، اوضاع متفاوت شد؛ ماشین جنگی طالبان طالبان که بسیاری از مناطق را تصرف کرده بود در مناطقی محدود در شمال شرق افغانستان متوقف شد.

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات اضافه کرد: دوستان افغانستانی ما دین خود را به جهان اسلام ادا کرده اند و توانسته اند در دوران‌های مختلف اثر گذار باشند. یادمان هست که ۶ جدی/ دی ماه چه اتفاقی افتاد و پس از تجاوز ارتش شوروری، مجاهدین افغانستان با دست خالی مقاومت کردند و باعث اضمحلال این ابرقدرت شدند.

وی گفت: کشورهای آسیای مرکزی که الان آزاد هستند آزادی خود را مدیون مردم افغانستان می باشند؛ افغانستانی هایی که علیرغم مشکلات فراون پرچم اسلام را برافراشته نگه داشتند. در دوران جنگ تحمیلی نیز برادران افغانستان حضور پیدا کردند و خون آنها در راه اسلام ریخته شد. مردم افغانستان آنقدر بصیر بودند که داوطلبانه و مشتاقانه در همه حوزه ها حضور به هم رساندند و در قالب مدافعان حرم و رزمندگان فاطمیون ایستادگی نموده و اسم خود را در تاریخ اسلام ثبت کردند.

قابل ذکر است که در پایان این مراسم بیانیه ای در دفاع از جبهه مقاومت و محکومیت اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و دیگر شهدای همراه ایشان قرائت شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟