دین و مذهب بعد از کرونا

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 82131
ویروس کرونا

حوادث بزرگ پیامدهای اجتماعی بزرگی را نیز در پی خواهد داشت؛ من باورم آن است که تاثیرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا، کمتر از جنگ های جهانی نخواهد بود.

با توجه به اینکه یکی از داعیه های ادیان و مذاهب راهنمایی و کمک بر انسان ها در زمان مصائب و شدائد است، و از سوی دیگر کرونا تکانه بر تمام امور اجتماعی و از جمله اعتقادات و باورها نیز به وجود خواهد آورد و خیلی از باورها را در ترازو قرار خواهد داد، پس از کرونا دین و مذهبی، سربلند خواهد بود که پیروانش رفتار عقلانی داشته باشند .

اما اگر مردمان به جای رفتار عقلانی مناسب، به خرافات، مطالب و مبانی سست و یا وظیفه خویش را به خدا واگذارد، بدیهی است که خسارت عظیمی را متوجه خود، مردم و دین و مذهب خواهد نمود؛ کما اینکه در این روزها مردمان به امور عجیب و غریب پناه برده اند و قبل از گرفتار شدن به کرونا جان خودشان را از دست داده اند و یا اینکه خواص برخی گیاهان را به ائمه هدا (ع) نسبت میدهند، در حالیکه راهنمایان دینی نه دکاندار بودند و نه تخصص به داروی گیاهی داشتند و نه ماموریتشان بیان خواص اشیا بوده است. گرچه اینان به زعم خود با تجویز چنین نسخه های خدمت به دین و انسان می‌کنند، غافل از آنکه متوجه پیامدهای خطرناک آن باشند؛ چنین نسخه هایی سبب به خطر افتادن جان انسان ها و ویرانی ایمان مردمان خواهد شد.

فراموش نکنیم که در گذشته نیز کسانی بودند که به زعم خودشان خدمت به اسلام می کردند و آشتی بین فلسفه یونان و دین اسلام به وجود آوردند، چیزی که سبب عقب ماندگی مسلمانان شد و مسلمانان را قرنها به عقب راند؛ لذا اگر بخواهید به مردم، دین و فرهنگ خویش خدمت کنیم بایستی برخی کارها را انجام و برخی دیگر را ترک کنیم:
۱. به تذکرات اطبا گوش دهیم و عمل کنیم.
۲. در خانه های خویش بمانیم.
۳. چیزهای را که نمی دانیم از آدرس دین بیان نکنیم.
۴.به افراد نیازمند کمک مالی کنیم. حاجی ها و کربلایی ها و جوانان مردان آستین را بالا بزنند.
۵. به توکل بر خدا و دعا به صورت معقول باور داشته باشیم.
بنا بر این اشتباه دینداران خطرناک اما اشتباه و لغزش طلبه ها وحشتناک خواهد بود.

سید محمد علوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟