دیلی میل: احتمال دارد آمریکا اقدامات شدیدتری را علیه پاکستان در نظر بگیرد

  • انتشار: ۱۷ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 35277

یک رسانه بریتانیایی نوشته است ممکن است مقامات آمریکایی اقدامات تنبیهی بیشتری را علیه پاکستان به اجرا بگذارد. این گفته ها در حالی مطرح می شود که در روزهای گذشته واشنگتن اعلام کرد که کمک های امنیتی به پاکستان را به حالت تعلیق در آورده است.

روزنامه دیلی میل بریتانیا در مطلبی از قول مقامهای امریکایی نوشته‌است که اقدامات علیه پاکستان، ممکن است فراتر از قطع کمک‌ها باشد. با آنکه مسیر پاکستان برای تدارکات نیروهای امریکایی در افغانستان بسیار مهم است، تاکنون نشانه‌ای وجود ندارد که این کشور بخواهد حریم هوایی یا مسیر زمینی خود را مسدود کند. یک مقام ارشد امریکایی گفته‌است که واشنگتن امیدوار است تعلیق کمک‌ها بتواند نگرانی‌هایش را به اسلام‌آباد منتقل کند.

در همین حال کنت جاستر سفیر آمریکا در هند در ملاقات با مقامات ارشد وزیر خارجه هند که برای اولین بار پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر قطع کمک نظامی 900 میلیون دالری به پاکستان صورت گرفت گفت این تصمیم به خاطر عدم انجام اقدامات لازم از جانب پاکستان علیه شبکه حقانی و طالبان در افغانستان انجام شده است.

مقامات هند، با احتیاط با این تصمیم آمریکا برخورد کرده اند. هر چند آنها از قطع کمک های واشنگتن به اسلام آباد خوشحال هستند اما می گویند این کار شاید نه واقعا به خاطر سیاست مبارزه با تروریسم بلکه به دلیل نارضایتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از استمرار اعزام سربازان آمریکایی به افعانستان و همچنین صرف هزینه های گزافی که وی آنها را احمقانه می داند برای کمک به پاکستان برای مبارزه به تروریست ها است.

هند در ماه های اخیر از مواضع سخت ترامپ در قبال پاکستان بسیار خشنود بوده است.

ترامپ روز دوشنبه اسلام آباد را متهم کرد که پولهای آمریکا را دریافت می کند اما به افراطیون خشونت طلب پناه می دهد. او گفت پاکستان یک دروغگو است. وی سپس تهدید کرد که کمک های خارجی به اسلام آباد را قطع می کند.

در واکنش به این اقدامات جنرال آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان گفت: پاکستان تنها برای پول در راه مبارزه با تروریسم قدم نگذاشته و به همه دنیا ثابت کرده که در این مسیر قاطع و جدی است.

غفور تأکید کرد: تروریست‌ها هیچ مخفیگاه امنی در پاکستان ندارند و اتهامات آمریکا در این زمینه بی‌اساس است.

در پی افزایش تنش میان آمریکا و پاکستان، دولت پاکستان نیز به تازگی تشکیل جلسه داد و موضع خود را درباره تهدیدهای ترامپ اعلام کرد.

در آن جلسه که با حضور نخست وزیر پاکستان برگزار شد وزیران دولت تصریح کردند که بی‌توجهی ترامپ به قربانیان فراوان پاکستان در مبارزه با تروریسم باعث تاسف است و باید هرچه سریع‌تر به فکر واکنشی جدی به آمریکا بود.

خواجه آصف در آن نشست با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت خارجه پاکستان علیه آمریکا بیان کرد: قطع کمک‌های مالی کاخ سفید به اسلام آباد هیچ اهمیتی ندارد زیرا مدت‌ها است در مورد آن چاره جویی کرده و اینک گزینه‌های جایگزین مختلفی داریم.

وی پرویز مشرف را عامل مشکلات کنونی پاکستان دانست و گفت: تصمیم اشتباهی که در زمان او گرفته شد باعث بروز مشکلات مختلفی برای پاکستان شده است.

وزیر امورخارجه پاکستان تاکیدکرد: برای برقراری امنیت در افغانستان کاملا جدی هستیم و عملیات‌های ضد تروریستی در خاک کشورمان را نیز ادامه خواهیم داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟