دیده‌بان حقوق بشر: طالبان ده‌ها نظامی دولت پیشین را کشته‌اند

  • انتشار: ۹ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 124602

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود گفته‌است که بر اساس تحقیقات این سازمان، بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای سابق ارتش و پولیس افغانستان از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان از سوی این گروه کشته یا ناپدید شده‌اند. طالبان اما گفته‌اند که این، سیاست رسمی آن‌ها نیست و در این باره «تحقیقات جدی» می‌کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این قتل‌ها بخشی از یک رشته ترورها و اعدام‌های خودسرانه‌ است که عمدتاً به عنوان «قتل‌های انتقام‌جویانه» در نظر گرفته می‌شود و از زمان سقوط دولت اشرف‌غنی در ماه آگوست امسال در سراسر افغانستان اتفاق افتاده‌است.

در این گزارش آمده‌است که این حملات، خطرات پیش روی منتقدان طالبان و فعالان و اعضای نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان را به رغم «عفو عمومی» طالبان هنگام کسب قدرت در قبال کارمندان دولتی و مقامات نظامی سابق اعلام کردند، برجسته می‌سازد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر کرده جزئیات کشته و ناپدیدشدن اجباری ۴۷ تن از نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان را که در بازه زمانی ۱۵ تا ۳۱ اکتبر در چهار ولایت غزنی، هلمند، قندهار و قندوز به دست طالبان تشریح کرده؛ در حالی که به گفته این نهاد، آن‌ها یا تسلیم شده و یا توسط طالبان بازداشت شده‌بودند.

تحقیقات این گروه نشان می‌دهد که طالبان مسئول کشته یا ناپدید شدن حداقل ۵۳ تن دیگر از نیروهای امنیتی سابق در همان ولایات هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟