دیده‌بان تروریسم: هوش مصنوعی تهدیدی برای امنیت ملی است

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 141379

سازمان دیده‌بان تروریسم با ابراز نگرانی از تهدیدهای هوش مصنوعی برای امنیت ملی کشورها، از سازندگان این فن‌آوری خواسته تا ذهنیت «آرمان‌شهری» خود از هوش مصنوعی را کنار بگذارند، چراکه این فن‌آوری جدید می‌تواند برای پرورش افراد آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

به نقل از رسانه‌های خارجی، جاناتان هال کی‌سی، مدیر این نهاد مستقر درانگلیس که نقشش بررسی کفایت قوانین تروریسم است، گفت که تهدید هوش مصنوعی علیه امنیت ملی روز به روز آشکارتر می شود و در پیش‌برد این فن‌آوری باید ملاحظات و نیات تروریست‌ها را در نظر داشت.

به گفته جاناتان هال کی‌سی، در توسعه بیش از اندازه هوش مصنوعی عمدتا بر نکات بالقوه مثبت این فن‌آوری تمرکز شده و در این مسیر از چگونگی استفاده احتمالی تروریست‌ها از آن برای حملات غفلت شده است.

به نقل از گاردین، هال می‌گوید: سازندگان هوش مصنوعی باید در کنار خود یک نئونازی ۱۵ ساله دو آتشه داشته باشند تا تهدیدهای بالقوه این فن‌آوری را بهتر درک کنند. شما باید در برابر کاری که می‌دانید مردم ممکن است با این فن‌آوری انجام دهند، دفاع جانانه داشته باشید.

دیده‌بان تروریسم که به‌طور مستقل به بازبینی قوانین دولت بریتانیا در زمینه تروریسم می‌پردازد، نگرانی فزاینده خود را از دامنه ربات‌های چت هوش مصنوعی برای متقاعد کردن افراد آسیب‌پذیر و یا افراد دارای طیف متنوعی از عملکردهای عصبی برای انجام حملات تروریستی ابراز کرده است.

جاناتان هال در ادامه می‌افزاید: «تلقین‌پذیری انسان‌های غوطه‌ور در دنیای دیجیتال و فن‌آوری‌های نوین نگران کننده است. این فن‌آوری‌ها به کمک زبان، مخاطبان خود را به اقداماتی ترغیب می‌کنند. از همین رو، امنیت جامعه می‌تواند به شدت به خطر بیفتد.»

به گفته دیده‌بان تروریسم، برای مقابله با نوع تازه‌ای از تهدیدهای تروریستی مرتبط با هوش مصنوعی نیاز به تدوین قوانین تازه‌ای است. از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند در انتخاب اهداف تروریست‌ها به‌غایت کاربردی باشد، مقررات موثر و دارای ضمانت اجرا می‌تواند تا اندازه‌ای خطر فزاینده سلاح‌های مرگبار خودکار را مهار کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟