دیدار و گفتگوی داکتر عبدالله با «عباس عراقچی» معاون سیاسی ایران

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 47271

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رها،داکترعبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی با «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجۀ جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراقچی که به منظور شرکت در نشست سه جانبۀ ایران، افغانستان و هند و مذاکره پیرامون سند جامع همکاری‌ها میان ۲ کشور به کابل سفر کرده است، در این دیدار گفت: کار ۳ کمیته از کمیته‌های پنج‌گانه برای دست‌یافتن به سند جامع همکاری‌های مشترک میان ۲ کشور نهایی شده و کار بر روی ۲ کمیتۀ دیگر ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: نهایی‌سازی و امضای سند همکاری‌های جامع، روابط دو کشور همسایه را بهبود خواهد بخشید.

عراقچی همچنین نگرانی کشورش را از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش مطرح کرد و گفت: ما امنیت افغانستان را امنیت خود می‌دانیم و امنیت ایران را امنیت افغانستان؛ بنابراین، باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

معاون وزارت خارجۀ ایران بر تداوم همکاری‌ بانکی و گسترش روابط اقتصادی میان ۲ کشور تأکید کرد و گفت: هم اکنون مبادلۀ اقتصادی میان ایران و افغانستان به ۳ میلیارد دالر می‌رسد.

آقای عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز ضمن قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت افغانستان گفت: با نیت و ارادۀ خوب روی سند همکاری‌های جامع و کمیته‌های پنج‌گانه کار صورت گرفته است.

وی افزود: رهبری حکومت وحدت ملی علاقه‌مند به تکمیل و امضای سند همکاری‌های جامع میان ۲ کشور می‌باشد.

عبدالله با اشاره به اوضاع جاری در افغانستان گفت: تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی ماست.

در راستای مبارزه با تروریسم، همکاری‌هایی میان افغانستان و ایران وجود داشته است؛ اما تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.

داکترعبدالله، نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند را مهم ارزیابی کرده و گفت: امیدواریم این نشست‌، فرصت‌های تازه‌ای را برای مردم، سرمایه‌گذاران و تجار ۳ کشور ایجاد کند.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی تأکید کرد: افغانستان در سیاست خارجی‌ خود براساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خویش تصمیم می‌گیرد و روابط میان ۲ کشور تحت تأثیر کشور سوم نخواهد بود.

همچنین در این دیدار، در رابطه با همکاری ۲ جانبه در راستای مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر،وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دوجانبه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟