دیدار غنی و عباسی و تدوین برنامه 7 ماده ای برای صلح در افغانستان

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 39280

در سفر یکروزه اخیر شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان به کابل و دیدار وی با رهبران سیاسی افغانستان، دو کشور برنامه هفت ماده ای صلحی را تدوین کردند که هدف آن تعمیق همکاری ها و تقویت فضای اعتماد میان دو کشور اعلام شده است.

خاقان عباسی روز گذشته در سفر به کابل علاوه بر دیدار با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، دیدارهای جداگانه ای با گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی، محمد محقق رئیس حزب وحدت، سید حمید گیلانی رئیس جبهه ملی اسلامی افغانستان و محمد کریم خلیلی رئیس شورای علی صلح این کشور انجام داد.

رسانه های پاکستان با استقبال از نتایج سفر ‘عباسی’ به کابل نوشتند که دو کشور با آماده کردن نقشه راههفت ماده ای صلح، متعهد شدند که هرگز اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان و پاکستان علیه یکدیگر استفاده شود.

نخست وزیر پاکستان نیز به نشانه حُسن نیت اعلام کرد که پاکستان 40 هزار تن گندم به مردم افغانستان هدیه داده و قرار است تعرفه های اضافی مرتبط با صادرکنندگان افغانستان را نیز حذف کند.

کشورهای افغانستان و پاکستان در هفده سال گذشته همواره همدیگر را به حمایت از گروه‌های شورشی متهم کرده اند. اما حالا حکومت افغانستان امیدوار است که بر اثر فشارهای ایالات متحده و با تغییراتی که در وضعیت اقتصادی و تجارتی آمده، پاکستان در رسیدن افغانستان به صلح و ثبات کمک کند.

همچنان رئیس جمهور غنی و نخست وزیر پاکستان موافقت کردند که برای عودت باعزت مهاجرین افغان، جدول زمانی و میکانیزم واضح را ترتیب نمایند. در این دیدار هر دو جانب یک هیئتی را از دو کشور به خاطر انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان، نیز موظف کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟