دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 91974

قبل از آنکه بخواهیم نکات دکوراسیون اتاق کودک به سبک مونته سوری را با هم مرور کنیم؛ مقدمه ای کوتاه بر روش آموزشی مونته سوری خواهیم داشت:

بنیانگذار روش مونته سوری که یکی روش آموزشی برای کودکان می باشد، خانم ماریا مونته سوری می باشد که حدود ۱۲۰ سال پیش علیرغم مخالفت های جامعه آن زمان با تحصیل زنان، به دانشگاه راه یافت و آموزش های عالی را دریافت کرده و عنوان اولین پزشک زن را در ایتالیا از آن خود کرد.

آموزش مونته سوری بر سه اصل کلی تأکید دارد که عبارتند از:

محیط،آزادی و راهنما

بر طبق این سه اصل کودک در محیطی قرار می گرد همه چیز در دسترس اوست و محدودیتی در فضا نداشته و از سوی دیگر اگر در محیطی خارج از منزل باشد، همه رده های سنی کودکان در یک فضا قرار می گیرند تا بتوانند از یکیدیگر بیاموزند.

از دیگر سو و بر اساس اصل آزادی کودک آزادانه فعالیت مورد علاقه خود را انتخاب می کند و همچنین معلم و آموزش به بصورت سنتی و قدیمی در این روش آموزشی پذیرفته شده نیست و مربی فقط نقش راهنما و همراه را برای کودک ایفا می کند.

دکوراسیون اتاق کودک با سبک مونته سوری
چیدمان با سبک مونته سوری

در روش مونته سوری نیازهای کودک طوری توسط محیط و حضور راهنمای بزرگسال مورد توجه قرار می گرید که کودک به طور طبیعی از نیازهای خودش و دیگران آگاه شده و سپس خودش آن نیازها را با روش های خلاقانه پاسخ می دهد.

به همین دلیل است که احساس رضایت و استقلال و خودانگیختگی خواهد کرد و دارای نظمی درونی و خود خواسته خواهد شد.

برای اینکه بیشتر با این روش آموزشی آشنا شوید می توانید به مقالات دیگری در همین زمینه مراجعه کنید.

در ادامه به نکاتی در خصوص چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری می پردازیم:

چیدمان اتاق کودک با سبک مونته سوری

این روزها در باب چیدمان و دکوراسیون اتاق با یک ترند و جریان جهانی به نام مونته سوری مواجهیم؛ جریانی که سبک آموزشی منحصر به فرد خود را دارد و بهتر است بدانید که فقط منحصر در محیط مهد های کودک یا مدارس نمی شود.

بسیاری از والدین نیز دوست دارند که در خانه و اتاق کودک این سبک را اجرا کنند و بخواهند که به تبعیت از این روش آموزشی کودک شان را به بهترین شکل ممکن در تجربه زندگی آزاد بگذارند.

برای این منظور شما نیاز دارید که یک سری قواعد و اصول کلی را در این چیدمان بیاموزید و اجرا کنید، ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه باید بکنید:

عناصر اصلی اتاق خواب کودک

قبل از هر چیزی شما باید بیندیشید که کودک تان در اتاقش به چه چیزهایی نیاز دارد؟ و شما می خواهنید چه المان هایی را در اتاق کودک تان به کار ببرید فقط فراموش نکنید که فکر و ایده تان را بر اساس سه اصل مونته سوری به اجرا در بیاورید؛ ما نیز در ادامه به آنچه مورد نیاز شما است، اشاره می کنیم:

تخت

تخت کلیدی ترین و اصلی ترین عنصر اتاق کودک تان می باشد؛ اگر سری به فروشگاه های فروش کالای خواب کودک زده باشید قطعا با مدل های متنوع و زیادی از تخت ها و سایر ملزومات آن روبرو شده اید، ولی سبک مونته سوری به شما می گوید که تخت به عنوان جایی که کودک زمان زیادی را در آن سپری می کند باید ساده و دارای ارتفاع کم و حتی چسبیده به زمین باشد.

از سوی دیگر شکل و ظاهر آن می تواند به شکل ساده ترین تصور کودکان از خانه باشد.

چیدمان اتاق کودک به سبک مونته سوری
چیدمان اتاق کودک به سبک مونته سوری

اینکه توصیه می شود تخت کودک باید دارای ارتفاع کم و چسبیده به زمین باشد، به این دلیل است که کودک به تنهایی قادر باشد وارد تخت شده و خارج شود، این مسأله کمک به استقلال کودک می شود بر طبق اصول آموزشی مونته سوری کودک می آموزد که بدون کمک گرفتن از بزرگ تر ها بتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد.

کمد ها

بسیاری از ما هنگام خرید لوازم توجه چندانی برای کاربردی بودن آن برای کودکان نداریم، در واقع وسایل را می خریم چون طبق سلیقه ماست و برای استفاده ما مناسب است؛ اما والدین عزیز دقت کنید که کمدهایی که برای اتاق فرزندتان تهیه می کنید متناسب با قد و اندازه کودک تان باشد، چرا که این کودک است که تمام مدت می خواهد از این وسیله در اتاقش استفاده کند.

این کار سبب می شود که کودک به طور مستقلانه بتواند لباس، اسباب بازی، و سایر لوامش را براحتی در اختیار داشته باشد.

چیدمان اتاق کودک به سبک مونته سوری
چیدمان اتاق کودک به سبک مونته سوری

ققسه کتاب و طبقات

یکی دیگر از مواردی که کودک در زمان زیادی با آن مواجه است، کتاب است، برای اینکه بتوانید کودک تان را جزو دسته کتاب خوان ها بار بیاورید و یا استعدادهای هنری او را پرورش دهید لازم است که کتاب هایش در دستررس باشد و براحتی بتواند دفتر نقاشی و مدادهایش را در اختیار بگیرد.

چیدمان اتاق کودک به سبک مونته سوری
چیدمان اتاق کودک به سبک مونته سوری

میز و صندلی

همچنین حتما سعی کنید در کنار همه این ابزار و وسایل میز و صندلی ای را مطابق را قد و اندازه فرزندتان در اختیارش بگذارید.