دو عضو کانگرس امریکا اجازه یافتند که اسناد محرمانه خروج از افغانستان را ببینند

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 139101

پس از ماه‌ها تنش میان دولت بایدن و مجلس نماینده‌گان امریکا بر سر آنچه خروج فاجعه‌بار نظامیان این کشور از افغانستان پنداشته می‌شود، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که این وزارت به دو عضو کانگرس اجازه می‌دهد تا پیام محرمانه ارسال شده در مورد خروج این کشور از افغانستان را بررسی کنند.

بربنیاد گزارش ای‌بی‌سی‌ نیوز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته است که این پیام روز دوشنبه، ۲۹ می، به مایکل مک کال، رییس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی و گرگوری میکس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا فرستاده خواهد شد.

پاتل اضافه کرده است: «ابتدا اجازه دهید بگویم، مایه تاسف است که کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان حتا پیش از این‌که وزارت امور خارجه فرصت پاسخ‌گویی به رییس و کمیته را داشته باشد، به پیگیری این موضوع ادامه داده است.»

او تصریح کرده است: «اما آنچه در نامه امروز ما به کمیته گفته شد، ما از رییس مک‌کال و عضو رتبه‌بندی میکس دعوت خواهیم کرد تا کانال مخالف را در این‌جا در وزارت امور خارجه به صورت دوربینی و با ویرایش اطلاعات شخصی مناسب مشاهده کنند.»

گفتنی است که روز دوشنبه، ۱۵ می، رییس کمیته روابط خارجه نماینده‌گان امریکا به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور هشدار داده بود در صورتی‌که مکالمات محرمانه در پیوند به «خروج فاجعه‌بار» از افغانستان را با این کمیته شریک نکند، او را متهم به تحقیر سنا خواهد کرد.

این مکالمات توسط یک کانال مشهور به «کانال مخالف» انجام شده و برای دهه‌ها راهی برای دیپلمات‌های امریکایی فراهم کرده است تا نگرانی‌های خود را در مورد استراتیژی به طور مستقیم ابراز کنند. این مکالمات به صورت خودکار به دلیل حفظ هویت دیپلمات‌های امریکایی «محرم» تلقی می‌شوند.

مک کال ماه‌ها است که با دولت بایدن بر سر دسترسی به این مکالمات به عنوان بخشی از تحقیقات جمهوری‌خواهان در مورد عقب‌نشینی امریکا از افغانستان مبارزه کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟