دو خبر در یک بستر

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 133259

۱ ـ دوستم، که زمانی میلیشای شوروی و سپس در خدمت داکتر نجیب بر ضد اشرار (مجاهدین) میجنگید و بعد به میلیشیا و جنگ سالار خشن و بیرحم امریکا مبدل شد. از نگاه سیاسی هم درخدمت کرزی، اشرف غنی و عبدالله کار کرد، گرچه معاول اول تبعیدی و بیکاره غنی بود و از قضا با زد و بند های سیاسی میان غنی و عبدالله همان غنی او را مارشال خود ساخته، ساخت. کسی که کارنامه او در ۲۰ سال اخیر جمع نمودن ثروت بیکران بود و اعمار قصرهای مجلل در کابل و در شمال و در خارج کشور. او که خود را پادشاه ازبیک ها میدانست توسط جنگجویان ازبیک طالبان از سلطنت پائین و به ازبکستان و سپس به ترکیه فرار نمود، تا دیده شود که ترکیه چه وقت آنها را با طالبان معامله خواهد کرد.

خلاصه که آخرین جنگ مارشال علیه دولت ربانی و مسعود بود … سیاست افغانی است دیگه، همین آدم در نشست سالگرد کشته شدن همان ربانی با روحیه همیشگی اش گفت : ” اگر خارجی ها اندکی به ما کمک کند افغانستان را در چند روز از طالبان پس میگیریم.” خوب این هم ماهیت و روحیه این افراد را نمایش میدهد : افغانستان مانند مال شخصی این و آن است. این میگیرد، آن میگیرد. فقط از مردم حرفی در میان نیست. اگرهم است از چند نفری که هوادار شان است حرف در میان است.

روحیه وابستگی و مزدوری واقعآ از قرن ۱۹ به اینطرف بخشی از هویت زمامداران افغانستان تبدیل شده. امروز هم دوباره، چندین باره، خارجی ها رهبران سیاسی فردا را، که اکثرآ همان دیروزی ها اند، آماده میسازند.

در چنین شرایطی چگونه امیدوار بود که نسل جوان از این رهبران سوخته و دایم در زدو بند با کشورهای خارجی گزر کنند و یک رهبری ملی و وطن پرست در خدمت مردم را بدست آورند ؟ واقعآ راه دراز است.

۲ ـ همان روز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده غیر مستقیم به او جواب رد داد و با خود گفت : شما که با پول و ثروت مردم را گرفته فرار کردید و زنان شجاع به تنهایی در حالیکه مردان نظاره میکردند بر ضد طالبان جنگیدند، پس ما یک برنامه جدید برای کمک به زنان افغانستان راه اندازی میکنیم.

وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه ۲۹ سنبله، در نشستی تحت عنوان «اتحاد برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» در نیویورک گفت، با متحدان و شرکای خود در بخش‌های مختلف از طریق دیپلماتیک به زنان کمک خواهند کرد.
هدف از راه‌اندازی این برنامه، تسریع فعالیت‌های بشردوستانه، تجارت برای پیشرفت زنان، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های آموزشی عنوان شده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا به نقل از بلینکن آمده، اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغانستان نخستین ابتکار در نوع خود است که طی پنج سال آینده به یک میلیون زن در بخش‌های مختلف آموزش خواهند داد.

خوب فهمیدید، امریکا که افغانستان را به طالبان واگزار نمود و آنها زنان را از تعلیم محروم ساخته اند، حالا در همین افغانستان امریکا و متحدین اش برای یک میلیون زن شرایط آموزش، کار و تجارت را مهیا میسازد.

ملتی که همیشه چشم به خارج و خاریجی ها دوخته حتمن بدون هیچ تفکرو ارزیابی از وعده های توخالی هم خوشحال خواهد شد.

کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟