دومین روز مذاکرات وزیر خارجه در چین

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12135

آقای ربانی در دومین روز مسافرتش به پکن، با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار کرد و بحث های آنها در باره مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متمرکز بوده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، از این دیدار جزئیات کمتری نشر شده اما «هووا چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست خبری در پکن گفت: «نخستین سفر صلاح الدین ربانی به حیث وزیر خارجه افغانستان به آن کشور که تا بیست و هشتم جنوری (8 دلو) ادامه خواهد یافت، برای افغانستان و چین خیلی مهم است».

به گفته خانم هووا، آقای ربانی در این سفر با رهبران و مقام های ارشد چین گفتگو خواهد کرد.

بر اساس خبرنامه وزارت خارجه چین، سخنگوی این وزارت دیروز همچنان گفت: کشورش امیدوار است که در نتیجه دیدار آقای ربانی، تمامی توافق‌هایی که میان رهبران افغانستان و چین در گذشته صورت گرفته، تطبیق شود و در نتیجه، امسال روابط دو کشور بیشتر از این در عرصه های مشارکت استراتیژیک تقویت شود».

سفر آقای ربانی در مقطعی صورت می‌گیرد که چین دو بار نماینده‌اش را برای شرکت در گفتگو های چهار جانبه افغانستان فرستاده است.

«دینگ شیجان» نماینده چین برای افغانستان در دور نخست مذاکرات چهارجانبه در اسلام آباد و در دور دوم این نشست در کابل شرکت کرد.

شماری از تحلیلگران می‌گویند: چین تلاش دارد تا گفتگو های صلح افغانستان با مخالفین مسلح دولت دوباره از سر گرفته شود.

«دو یوکانگ» پروفیسور در مرکز مطالعات جنوب آسیا در پوهنتون فودان می‌گوید: گفتگوها میان وزیر خارجه افغانستان، یک فرصت برای چین خواهد بود تا با کار مشترک با حکومت افغانستان، طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

«رافایلو پنتوچی» یک محقق دیگر در انستیتیوت شاهی یونایتد در لندن میگوید: نقش چین در مذاکرات صلح افغانستان برجسته است و آن کشور تمایل دارد تا در این مساله، بیشتر دخیل باشد. بنابراین به تحلیل آقای پنتوچی، با چنین اقدامی از سوی چین، نقش غرب در مذاکرات صلح افغانستان می‌تواند کاهش یابد.

«سید فرهاد هاشمی» یکی از آگاهان سیاسی در کابل نیز می‌گوید: هیئت افغانستان در سفر به چین تلاش خواهد کرد تا در برخی موارد به خصوص نقش پاکستان، قناعت مقام ها و رهبری چین را حاصل کند: «نقش هیئت افغانستان که به چین سفر کرده است، ممکن این باشد که چینی‌ها را باورمند سازد تا از موقف و موضع گیری افغانستان که برای منافع ملی افغانستان است، قناعت آنها را حاصل کند تا پرسش‌هایی که از سوی چینی‌ها مطرح است، پاسخ آن را پیش از آغاز گفتگوهای صلح به دست آوردند».

پاکستان از هم پیمان‌های نزدیک چین در منطقه است و افغانستان با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، پای چین را به عنوان حامی پاکستان، در مذاکرات دخیل ساخته است.

چین هم در بیش از یک سال گذشته گفته که همواره از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند و آن را به نفع تمام منطقه میداند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟