دولت کوتاه آمد؛ مسیر «توتاپ» بازنگری میشود

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 11987

در پی اعتراض گسترده به چگونگی قرارداد پروژه برق منطقه یی «توتاپ»، معاونت ریاست جمهوری فیصله کرده است تا این قرارداد متوقف و مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در خبرنامه یی که از سوی معاونت دوم رئیس جمهور به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، آمده است که این فیصله امروز در نشستی به ریاست سرور دانش، معاون رئیس جمهور، و حضور وزیر انرژی و آب و رئیس شرکت برشنا صورت گرفته است.

گفته شده است که این نشست در پی نامه‌های معاون رئیس جمهور و بر اساس هدایت محمد اشرف غنی صورت گرفته است.

معاون رئیس گفت: متاسفانه در طی ۱۴ سال گذشته هیچ تغییری به خصوص در قسمت انرژی در ولایات مرکزی صورت نگرفته است و حتی در ماسترپلان ۲۰ ساله توسعه انرژی کشور، تا سال ۲۰۳۲ میلادی هیچ پروژه ‌یی در این مناطق در نظر گرفته نشده است که این مسئله بر خلاف پالسی دولت مبنی برتامین عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن در کشور است.

دانش در ادامه ضمن قدردانی از جدیت رئیس جمهور در زمینه بازنگری ماسترپلان توسعه انرژی، افزود:  بحث‌ها درباره تغییر مسیر خط انتقال برق از شمال به کابل و تغییر مسیر سالنگ قبلا در کابینه مطرح گردید و بر اساس دلایلی مسیر انتقال پروژه کاسا ۱۰۰۰ از مسیر سالنگ به مسیر خاواک (پنجشیر) تغییر کرد. اکنون‌‌‌ همان دلایل در باره پروژه توتاپ نیز مطرح است.

وی افزود: حکومت مکلف است که به مطالبات برحق مردم پاسخ بگوید و تفاوت‌های احتمالی در هزینه تغییر مسیر خط انتقال برق را بپذیرد، لذا مسیر این پروژه باید بر اساس منافع ملی و انکشاف متوازن و خواست‌های بخش عظیمی از مردم کشور تعیین شود.

در ادامه خبرنامه آمده است که علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب پیشنهاد کرد که پروژه مذکور بار دیگر توسط شرکت برشنا و با مساعی مشترک وزارت انرژی و آب و دیگر ادارات مربوط مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن بر اساس نیازمندیهای همه مردم کشورتصمیم گرفته شود.

قدرت الله دلاوری، رئیس شرکت برشنا نیز گفت که برشنا یک شرکت خدماتی و مجری پالیسی‌های دولت است و هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، به آن عمل خواهد کرد.

درپایان این جلسه فیصله شد تا موضوع اجرای قرارداد خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوول توتاپ متوقف گردد و هیئت مشترک وزارت انرژی و آب؛ شرکت برشنا و نماینده دفتر معاونت دوم رئیس جمهور موضوع را دوباره بررسی کرده و نتیجه را جهت تصمیم گیری نهایی به کابینه دولت ارایه کند.

این فیصله در حالی صورت می‌گیرد که سرور دانش دو روز قبل در نامه یی، ضمن انتقاد از شرکت برشنا در مورد چگونگی قرارداد این پروژه، اجرای آن را از طریق سالنگ‌ها بنابر دلایل علمی و تخینکی غیر قابل توجیه و خلاف عدالت اجتماعی خوانده و خواستار تغییر مسیر آن از پلخمری به سوی سمنگان و بامیان وسپس کابل شده بود.

خط ۵۰۰ کیلو ولت (۵۰۰ kv HVAC) – مشهور به توتاپ (TUTAP) – برق کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان را به افغانستان منتقل می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟