دولت: رویدادها در رهبری طالبان و شبکه حقانی را زیر نظر داریم

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 7757

خبرگزاری اطلس ـ در اعلامیه‌ای که ریاست جمهوری منتشر کرده، آمده است که این تحولات سوالات زیادی را در تمام سطوح در ذهن مردم افغانستان و جهان ایجاد کرده است.

پس از تایید مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان، انتخاب ملا اختر محمد منصور به جانشینی او با مخالفت شماری از رهبران ارشد این گروه روبرو شده است.

همزمان خبرهای ضدونقیضی هم از درگذشت جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار و رهبر شبکه حقانی، از دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان منتشر شده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری آمده دولت این کشور، گروه طالبان و دیگر گروه‌هایی که علیه این دولت می‌جنگند را تنها به عنوان «گروه‌های مسلح مخالف» می‌شناسد و فقط با همین عنوان راه گفت‌وگو با آنها را باز می‌گذارد.

این اعلامیه افزوده که این گروه‌ها با تاثیرپذیرفتن از «تبلیغات سوء دشمنان افغانستان، علیه مردم و کشورشان می‌جنگند.»

ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفته است که هرگونه اظهارنظر و تلاش بر ضد مذاکرات صلح را محکوم می‌کند.

روز گذشته یک وبسایت منسوب به طالبان افغانستان، نوار صوتی را منتشر کرده که مدعی است در روز «انتخاب ملا اختر محمد منصور» به عنوان رهبر جدید این گروه ضبط شده و در آن منصور می‌گوید مذاکرات صلح «تبلیغات دشمنان» است و طالبان تا استقرار یک «نظام اسلامی» به «جهاد» در افغانستان ادامه خواهد داد.

منصور افزود: ما به این چیزها توجه نمی‌کنیم و نه به مذاکرات صلح و نه به این چیزها گوش می‌کنیم. این جهاد تا زمانی ادامه می‌یابد که در این سرزمین نظام اسلامی برقرار شود.

اما در اعلامیه ریاست جمهوری گفته شده که دولت این کشور به عنوان تنها نماینده و برخاسته از اراده واقعی مردم این کشور، هیچ حرکت موازی و متضاد با نظام سیاسی افغانستان را نمی‌پذیرد و در برابر آن با همه توان و اقتدار مردمی خواهد ایستاد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که مانند گذشته بر تامین صلح باعزت، عادلانه و پایدار تاکید می‌کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟