عصبانیت دولت «اردوغان» از افزایش صداهای مخالف

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12548

برای دومین روز پیاپی، پولیس ترکیه صد‌ها معترض خشمگین و هوادار یک روزنامۀ پر تیراژ را با گاز اشک آور و آبپاش‌ها پراکنده ساخت.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رادیو ازادی، معترضان، طرفداران فتح الله گولن از چهره‌های مذهبی مخالف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بودند که می‌گفتند چرا پولیس ترکیه روزنامۀ زمان را به کنترول خود در آورده و شعار می‌دادند که رسانه‌های آزاد را نمی‌توان خاموش کرد.

 

رجب طیب اردوغان، فتح الله گولن را متهم می‌کند که با ایجاد شبکه‌ای در رسانه‌ها، پولیس و قوه قضاییه می خواهد حکومت او را سرنگون کند اما گولن این اظهارات را رد می‌کند.

روز جمعه محکمۀ در ترکیه، یک مقام دولتی را برای نظارت بر روزنامۀ زمان و رسانۀ انگلیسی زبانش تودیز زمان تعیین کرد .

دفتر این روزنامه روز شنبه با حضور گستردۀ پولیس دوباره باز شد ولی تصرف آن از سوی نیروهای پولیس، شمار رسانه‌های مستقل را در ترکیه دیگر هم کاهش داده است.

در واکنش به این اقدام، اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته که به ارزش های دموکراتیک از جمله آزادی رسانه‌ها ارج بگذارد. نهادهای مدنی نیز این اقدام ترکیه را نکوهش کرده‌اند.

معاون اجرایی فریدم هاوس یک نهاد نظارتی در ایالات متحده گفته است واشنگتن و بروکسل باید حمایت ترکیه از مهاجران سوریه را با خاموشی در برابر سرکوب نهادهای دموکراتیک معامله نکنند.

عبدالحمید بیلیچی، سر محرر ارشد روزنامه زمان، ‌گفته است: در سه یا چهار سال گذشته عادت شده که هر کسی از سیاست‌های دولت انتقاد کند، یا برایش دوسیه قضایی می‌سازند یا زندانی‌اش می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟