دوئل آمریكا و مقاومت در صحرای شام

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27430
در دوئل محور مقاومت و آمریكا در شرق سوریه طرفی پیروز خواهد شد، كه منافع حیاتی در این منطقه دارد.

نظامیان آمریكایی و نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در مقابل هم و دست به ماشه در شرق سوریه صف كشیده‌اند و هر لحظه ممكن است، طرفین به یكدیگر شلیک كنند و جنگ گسترده آغاز شود، با وجود این دو طرف گام های خود را با احتیاط و با دقت بر می دارند تا حد ممکن از وقوع یک درگیری خودداری کنند.

روزی نیست كه رسانه‌ ها و اندیشكده‌های آمریكایی از احتمال جنگ بین ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و آمریكا در شرق سوریه حرف نزنند؛ جایی كه دو طرف بر سر تسلط بر مناطق تحت كنترل داعش رقابت می‌ كنند. مهم تر اینكه آمریكایی ها ترسی ندارند كه نیت واقعی خود را آشكار كنند و علناً می گویند پس از داعش باید بین مرزهای عراق و سوریه منطقه حائل ایجاد كرد تا مانع از اتصال جغرافیایی بین عراق و سوریه شوند.

ناظران معقتدند هدف اصلی آمریكا از ایجاد شكاف در مرز عراق و سوریه تامین امنیت اسرائیل هست. اگر آمریكا موفق شود در مرزهای شرقی سوریه و غربی عراق مناطق حائل ایجاد كند، نه تنها به این هدف خود دست پیدا می کند، بلكه می تواند عواقب جبران ناپذیری برای مقاومت در پی داشته باشد و مهم تر اینكه ارزش‌ دستاوردهای مقاومت در منطقه پایین می ‌آید.

با وجود برتری تکنولوژی نظامی و مجهز بودن به پیشرفته ترین تجهیزات جنگی، دلایلی متعدی وجود دارد، كه نشان می دهد آمریكایی ها نمی ‌خواهند در منطقه با مقاومت درگیر شوند. تحلیلگران آمریکایی معقتدند اقدامات این کشور در شرق سوریه صرفاً تاکتیکی بوده و فاقد استراتژی مطمئن برای خروج از بحران هستند. به همین دلیل بلافاصله پس از درگیری های محدودی که نظامیان آمریکا با نیروهای مقاومت در این مناطق داشتند، اعلام و تاکید کرده اند که حملات صرفاً دفاعی بوده و واشنگتن قصد جنگ با ارتش سوریه و یا متحدانش را ندارد.

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که آمریکایی ها نمی خواهند وارد تقابل با نیروهای مقاومت در سوریه شوند نگرانی آنها از هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکا در عراق است. گفته می شود آمریکا هم اکنون در عراق حدود 8 هزار نیروی نظامی دارد. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی فارن پالسی، بحث شدیدی در میان مقامات كاخ سفید درباره بحران سوریه وجود دارد. در حالی كه بعضی مقامات ارشد اصرار دارند، آمریكا به مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در سوریه حمله كند؛ اما مقامات نظامی از جمله شخص جمیز ماتیس، وزیر دفاع آمریكا قویا تقابل با محورمقاومت را در سوریه رد كرده است. مخالفت جیمز ماتیس در حالی است كه او به داشتن روحیه ضد ایرانی معروف است. وی قبلاً فرمانده نیروهای آمریكایی در منطقه بوده  و از نزدیك توانایی‌ های نیروهای مقاومت در هدف قرار دادن نیروهای آمریكایی‌ را لمس كرده است.

چالش بزرگ دیگری که آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در شرق سوریه با آن مواجه است، نبود یک نیروی زمینی مطمئن و قابل اعتماد است. در حالی که در شمال شرقی کردها توانسته اند این مشکل آمریکایی ها را تا حدودی برطرف کنند، اما دشمنی دیرینه ترکیه با آنها باعث شده واشنگتن خود را بین دو دشمن قدیمی و دیرینه قرار دهد و آمریکایی ها تاکنون با ایفای نقش دوگانه  تلاش کرده اند موازنه ای بین کردها و ترکیه ایجاد کنند، اما هر لحظه احتمال درگیری بین کردها و ترک ها در شمال سوریه وجود دارد. در جنوب شرقی یعنی در گذرگاه مرزی تنف آمریکایی ها نتوانسته اند نیروی مناسبی و موثری را پیدا کنند و حمایت های آنها از ارتش آزاد تاکنون با نتایج مثبتی برای واشنگتن همراه نبوده است.

برعکس آمریکا، برای محور مقاومت ازاد سازی مناطق شرقی سوریه و اتصال مرزهای این کشور با عراق از اهمیت حیاتی برخودار هست. ایجاد شکاف بین مرز عراق و سوریه می تواند ضمن ایجاد شکاف در مرز دو کشور و قطع اتصال جغرافیایی بین این دو واحد سیاسی، ارزش دستاوردهای نیروهای مقاومت را با چالش جدی مواجه کند. رهبران و فرماندهان مقاومت با اقدامات و تلاش های خود این پیام را به طرف مقابل انتقال داده اند، که تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد اجازه بدهند آمریکایی ها درست در میانه محور مقاومت شکاف ایجاد می کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟