دنیای خاکستری ناشنوایان/ بیشتر از 99 درصد ناشنوایان به تعلیم دسترسی ندارند

  • انتشار: ۶ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 33749

ناشنوایان همانند سایر قشرهای آسیب‌پذیر کشور، زندگی توام با مشکل را تجربه می‌کنند و از خدمات رفاهی و آموزشی کمی بهره‌مند هستند.

پروین عظیمی، مشاور مکتب‌های ناشنوایان در کابل، به خبرگزاری اطلس گفت که ناشنوایان در کشور نسبت به سایر قشرهای اسیب پذیر، بسیار با مشکل مواجه است.

خانم عظیمی علاوه کرد که بر اساس آماری که یو.ان.دی.پی در سال 2004 میلادی منتشر کرده بود حدود 40 هزار ناشنوا در کشور وجود دارند که تنها 2 هزار تن آنان به تعلیم دسترسی دارند.

این مشاور و استاد مکتب‌های ناشنوایان علاوه کرد که حدود 550 تن در مکتب های کابل و دست کم 1500 ناشنوای دیگر در ولایت‌ها در حال آموزش هستند. او این مقدار را کافی نخواند.

این در حالی است که وزارت معارف حدود چهار سال پیش گفته بود که اقدام‌های وسیع و گسترده ای را برای آموزش ناشنوایان و نابینایان روی دست گرفته است. وزارت معارف گفته بود که تمام اشخاص دارای معلولیت باید به حق آموزش دسترسی داشته باشند.

اما این گفته ها فقط در حد یک شعار باقی ماند و اکنون نیز بیشتر از 99 درصد ناشنوایان به خدمات آموزشی و تعلیمی دسترسی ندارند.

پروین عظیمی، با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به ناشنوایان گفت که دولت بودجه‌ای مشخص در اختیار مکتب‌های ناشنوایان قرار نداده است و تنها در قالب انستیتوت های مسلکی بودجه بسیار کمی وجود دارد.

خانم عظیمی افزود که مکتبهای که ایجاد شده است نیز ظرفیت و توانایی کافی برای آموزش ناشنوایان را ندارد و قادر به برقراری ارتباط با ناشنوایان نیست.

رامز یکی از شاگردان ناشنوا با کمک استادش به خبرگزاری اطلس گفت که قبل از اینکه به مکتب برود، همه چیز برای او سیاه و سفید بود.

رامز گفت وقتی انسان نتواند با دنیای بیرون خود ارتباط برقرار کند و نداند که در دنیای بیرونش چه جریان دارد، زندگی بسیار سخت و بی مفهوم است. او از مقام‌های دولتی خواست که زمینه آموزش و دسترسی تمامی ناشنوایان تلاش کند.

این درخواست در حالی از سوی یک دانش آموز ناشنوا مطرح می‌شود که بر اساس قانون اساسی کشور، حق تحصیل از حقوق اولیه تمامی شهروندان است و دولت موظف به فراهم آوری خدمات آموزشی است.

ناشنوایان و عدم کار

وزارت کار و امور اجتماعی، شهداء و معلولین می گوید که بر اساس قانون کار، افراد معلول و معیوب در این کشور حق دسترسی به کار و استخدام در ادارات دولتی را دارند. اما طی سال‌های گذشته صدها دانش آموز ناشنوا از مکتب‌ فارغ شده‌ و نتوانسته اند وارد بازار کار شوند.

پروین عظیمی در این مورد گفت تنها تعدادی محدود از فارغان مکتب‌های ناشنوایان می‌توانند جذب مکتب شوند و به دانش آموزان دیگر آموزش دهند.

به گفته‌ی خانم عظیمی، اکثر دانش آموزانی که از مکتب‌های ناشنوایان فارغ می‌شوند بعد به عنوان یک فرد بیکار در جامعه ثبت می‌شوند.

از سوی دیگر، به دلیل اینکه در جامعه، مردم با زبان اشاره اشنایی ندارند، زمینه‌ی حضور ناشنوایان به بازار کار را دشوار کرده و دولت نیز برنامه ای مشخص در این مورد ندارد.

گفتنی است که هم اکنون در سه ولایت کابل، هرات و بلخ سه لیسه مسلکی ناشنوایان فعال است که زمینه تعلیم برای افراد ناشنوا و فاقد توانایی گفتار را فراهم کرده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟