دموکراسی در افغانستان وجود ندارد که نوپا باشد!

  • انتشار: ۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 72648
دموکراسی

نه، دموکراسی افغانستان نوپا نیست که نیاز به رشد داشته باشد آنگونه که برخی افراد خوش نیت تصور میکنند. دموکراسی در قدم اول قبولی یک سلسله ارزشهای است که نه تنها از قواعد حقوقی سرچشمه میگیرد بلکه یک اصل سیاسی است. در این هنگام دموکراسی به یک جهان بینی ارزشها مبدل میشود پذیرش این ارزشها در زمینه سیاسی به معنی این است که هیچ کس صاحب قدرت نیست، قدرت به مردم تعلق دارد که آنرا بطور موقت به نماینده یا نماینگان خود تفویض میکند و در برابر مردم مسئول و جوابگو میباشند.

انتخابات افزاریست که بوسیله آن شهروندان کاملآ آزاد و زیر هیچ قیدی برای شخص؛ حزب یا برنامه دلخواه خود رای میدهد در یک دموکراسی آزادی بیان مطلق است. فقط قانون مورد قبول همگانی میتواند برخی از این آزادیها را در برخی شرایط موقتآ محدود سازد نه فشار سیاسیون و دولتمداران. در یک دموکراسی محاکم و قضا کوچکترین وابستگی به حکومت یا رئیس جمهور ندارد. در چنین نظامی مردم قدرت قضاوت و انتخاب میان دیدگاه های مختلف و متضاد را دارد. آنچه که این ارزش را جان میبخشد وجود احزاب سیاسی با برنامه و تشکیلات است که دولت فعالیت آنها را تامین میکند زیرا بخشی از عامل محرکه دموکراسی اند. در یک دموکراسی اکثریت مالک دولت نمیشوند، اقلیت حقوقی دارد که قانون اساسی آنهارا تضمین میکند. احترام اقلیت توسط اکثریت یکی از ارزشهای مهم دموکراسی است. مردم شهروند اند، تعلق قومی یا مذهبی آنها امر خصوصی میباشد و دراداره مملکت هیچ تآثیری ندارد.

یکبار که ما به ارزشهای دموکراسی آشنا شدیم و به آن ایمان آوردیم ما مسلط به فرهنگ واعتقآدات دموکراتیک میشویم و اگر انتخابی برگذار کردیم اصل برابری، آزادی، صداقت و شفافیت رای مردم را احترام میکنیم. اگر ۳ یا شش ماه بعد از رایگیری مردم منتظر نتیجه انتخاب میمانند نه بخاطر این است که شمردن یک میلیون رای وقت زیاد میخواهد. نه برای این است که راه های را بیابند تا کاندید شکست خورده را پیروز اعلام کنند. در دموکراسی ها که تقلب اصل سیاست انتخابی نیست نتایج انتخابات یک ساحت بحد از بسته شدن حوضه های رای محلوم اعلان میشود. به ندرت شکایاتی در حاشیه ممکن است بوجود آید کج “شورای قانون اساسی” در مورد آن تصمیم میگیرد؟ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در افغانستان به هیچوجه مشق دموکراسی نیست. مشق تقلب و فریبکاری در روند انتخابات است.

تنها امری که میتواند جرم دولتمردان افغانستان را کاهش میبخشد این است که آنها این نظام و شیوه حکومت کردن را بلد نبودند و نمیخواستند. کشور حاکم و جامعه بین المله این نظام را تحمیل نمودند ودرافغانستان یک نظام دموکراسی بدون دموکرات را بوجود آوردند.

نویسنده: کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟